Universiteit Leiden

nl en

Liesbeth van Vliet over de sleutelrol van empathie in goede arts-patiënt communicatie

Voor Liesbeth van Vliet staat vast dat empathie een cruciale rol speelt in goede communicatie tussen artsen en patiënten. Het zorgt ervoor dat patiënten zich beter voelen en de informatie beter onthouden. In diverse media vertelt Van Vliet over haar onderzoek, waar ze ook de Heineken Young Scientists Award voor in ontvangst mocht nemen.

Dutch Health Club

Als een dokter op een onpersoonlijke wijze communiceert kan dit schadelijk zijn voor de patient. 'Ik beschouw het als mijn taak om zorgprofessionals handvatten te geven over wat goede communicatie is', vertelt Van Vliet in een interview met Dutch Health Club. Dat is echter niet het enige, ze vindt het ook belangrijk dat ze met bewijs onderbouwt waarom iets ‘goede’ communicatie heet. 'Dat is de wetenschapper in mij. Ik wil niet zomaar iets vanuit de onderbuik suggereren.' 
Liesbeth van Vliet: ‘Empathie moet oprecht overkomen’ (23 januari 2023)

New Scientist

In september 2022 mocht Van Vliet de Heineken Young Scientists Award in ontvangst nemen voor haar onderzoek naar goede arts-patiënt communicatie. New Scientist informeerde naar de uitkomsten van haar onderzoek. 'Kleine gedragingen kunnen helpen om een connectie op te bouwen met een patiënt’, zegt Van Vliet. ‘Een patiënt vertelde dat haar arts een keer midden in een zin stopte en tegen haar man zei: ‘Heeft u een nieuwe tatoeage?’ Dat is iets heel kleins, maar de patiënt voelde zich gezien.' 
Dit zijn de laureaten van de Heineken Young Scientists Awards 2022 (13 december 2022)

Editie NL

Dokter dood gewenst (17 november 2022).

Liesbeth van Vliet is onderzoeker in communicatie & palliatieve zorg en het placebo/nocebo effect. Gezondheidspsycholoog Van Vliet onderzoekt hoe communicatie patiënten kan helpen óf schaden als ze worden geconfronteerd met ernstige, levensbedreigende ziekten. Zij gebruikt daarbij de term ‘empathie’.

Huisartsengeneeskunde Bohn Stafleu van Loghum

Met behulp van patiënten-interviews, vragenlijsten, RCT-labaratoriumonderzoek en observationeel onderzoek, onderzoeken Van Vliet en collega's de communicatie tussen artsen en patiënten. ‘Patiënten zijn minder angstig en meer tevreden bij een arts die empathisch is. Daarnaast onthouden ze tot wel 8 procent meer informatie uit een gesprek als de arts empathie toont. Het tonen van empathie, door te benoemen er voor de patiënt te zijn, kan ook zorgen voor minder verwachte bijwerkingen.' 
Empathie is onderdeel van evidence-based zorg (16 november 2022)

Medische Oncologie

Artsen kunnen in de arts-patiëntcommunicatie onbedoeld dingen zeggen die bij patiënten net verkeerd aankomen. Bijvoorbeeld de opmerking ‘U ziet er goed uit’, welke ervoor zorgen dat de patiënt geen ruimte meer ervaart om te vertellen dat hij of zij zich helemaal niet goed voelt. Van Vliet vertelt aan Medische Oncologie dat er nog weinig onderzoek was gedaan naar schadelijke communicatie tussen arts en patiënt wat haar inspireerde het onderwerp nader te onderzoeken. 
Communicatie met patienten verdient structurele aandacht (24 oktober 2022)
 

O2PZ - Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg

‘Persoonsgerichte communicatie is een evidence-based interventie bij patiënten in de palliatieve fase’, zegt gezondheidspsycholoog en onderzoeker Liesbeth van Vliet. Zo kan het de angst van patiënten verminderen en ervoor zorgen dat zij informatie van zorgverleners beter onthouden.
Communicatie met patiënten in de palliatieve fase (8 september 2022)

Radio NPO1 - De nacht van

'Gesprekken over de laatste levensfase zijn zwaar en natuurlijk mag je daardoor geraakt zijn, maar empathie is heel waardevol en het kan patienten helpen om zich beter te voelen.'
Twitterende Wetenschapper: Liesbeth van Vliet over communicatie in de zorg (5 mei 2022)

Sleutelstad Leiden2022

Empathie is altijd belangrijk, maar er is een verschil tussen de vraag 'is mijn teen gebroken of gekneusd' maar dat is compleet anders wanneer je wordt geconfronteerd met het einde van je leven. Patienten voelen zich beter, minder onzeker en onthouden meer informatie na empathische gesprekken met een zorgverlener. Luister naar Liesbeth van Vliet over empathie in de laatste levensfase.
Radio Weetlust - Empathie (3 mei 2022)

Trouw

'Het beter bespreekbaar maken van het levenseinde is nodig, daar is nog veel winst te behalen. Maar maak praten over de dood niet tot een morele plicht. Laten we daarbij niet alleen aandacht hebben voor óf, maar ook hóe het gesprek gevoerd wordt. Met ruimte voor stilte en oog voor iedereen, ook diegenen die er (nog) niet over willen of kunnen praten. De Sire-campagne over de dood houdt te weinig rekening met dat niet iedereen graag of makkelijk over de dood praat', aldus de opinie van Liesbeth van Vliet.
Maak praten over de dood niet tot een morele plicht (25 maart 2022)

Nivel

Patiënten met kanker willen een empathische arts en geen vage beloften (2 maart 2022)

Medisch Contact

Vaag taalgebruik is schadelijk, vinden ernstig zieke patiënten (2 maart 2022)

Reuma patiëntenvereniging Arnhem

Patiënten met kanker willen een empathische arts en geen vage beloften (3 maart 2022)

Relevant

'Wie ben jij en wat heb  je nodig?' (februari 2021)

Hart voor de jeugd

Liesbeth van Vliet ging met ouders in gesprek over het dagelijks contact van de jeugdhulpverlener met ouders en jongeren. Hoe pak je dat aan? Taalgebruik en je non-verbale gedrag kunnen hierin een belangrijke rol spelen en meer invloed hebben dan je misschien verwacht.
Empathische communicatie: lukt jou dat?

Reformatorisch Dagblad

‘Patiënten met een empathischer arts zijn tevredener en minder angstig. Ze ervaren ook minder stress’, zegt Liesbeth van Vliet. 
Patiënt is minder angstig dankzij invoelende arts (1 december 2020)

Faculty of Skills

Liesbeth van Vliet in een  interview voor Faculty of Skills over haar onderzoek naar communicatie tussen artsen en patiënten met uitgezaaide borstkanker.
Empathie als medicijn: over de skills van artsen (26 november 2020)

Volkskrant

Empathische dokters voeren betere slechtnieuwsgesprekken. (25 Augustus 2020)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.