Aafje de Roest in de podcast Wilde Haren: ‘Hiphop is gewoon literatuur’
Wilde Haren is een podcast van het Nederlandse hiphoplabel Top Notch. Elke aflevering wordt er een ander onderwerp aangesneden met een bekende Nederlandse jongvolwassene. Promovenda Aafje de Roest vertelt over haar onderzoek naar hedendaagse Nederlandse hiphop.
Representatie van thuis in hiphop
De Roest legt in de podcast uit waarom ze onderzoek is gaan doen naar hiphop. Tijdens het kiezen van haar masterspecialisatie kwam er een remake uit van het hiphopnummer ‘In het land van’ van Lange Frans en Baas B. De Roest noemt in de podcast dat dit veel vragen bij haar opriep: ‘Waarom komt dit nu 10 jaar na het origineel uit? Wat wordt hierin gezegd dat niet in de eerdere versie gezegd kon worden?’ Ze onderzocht daarop de verschillen in hoe er over Nederland wordt gesproken in beide nummers, waarbij de songtekst van de eerste veel positiever over Nederland is dan de tweede. ‘Hiphop bleek ook gewoon literatuur die ik kan bestuderen,’ aldus de promovenda.
Hierna raakte De Roest geïnteresseerd in hoe ook andere Nederlandse thuisbases, zoals de Rotterdamse wijk Spangen in de nummers van Broederliefde of het Brabantse Oosterhout in de raplyrics van Ares, in hiphop worden gerepresenteerd. Tegenwoordig lijkt de representatie van straten of wijken volgens haar niet meer zo’n grote rol te spelen in hiphop, maar is die eigenlijk juist centraler gaan staan. Via dit soort representaties vertellen Nederlandse jongeren op muzikale verhalen over hoe zij zichzelf, anderen, hun leefomgeving en hun plek in de wereld bezien.
Van onbegrip naar begrip
Volgens De Roest is er veel onbegrip over hiphop. Daar wil zij met haar onderzoek verandering in brengen, door gefundeerd antwoord te geven in wat er nu eigenlijk écht in hiphop wordt gerapt. In 2013 werd het genre steeds meer mainstream in Nederland. ‘Toch deed de wetenschap er eigenlijk maar weinig mee,’ legt ze uit. De Roest ontdekte dat er een paar andere scripties bestonden over hiphop, maar die gingen voornamelijk over het bewijzen dat hiphop als literatuur kan worden gezien. ‘Dat punt wilde ik overslaan’, vervolgt ze. ‘Hiphop is gewoon kunst en het onderzoeken waard. Ik wilde weten wat er zou gebeuren als ik met de methode, die ik ook op literatuur toepas, zou kijken naar hiphopteksten.’