Is de rode zool een handelsmerk van Louboutin?
Van Haren bracht in 2012 een pump met een rode zool op de markt voor een goedkope prijs, waarna de Franse modeonterwerper Christian Louboutin een proces tegen Van Haren aanspande. Immers was Christian Louboutin de eerste die een pump met een rode zool maakte. De rechtbank in Den Haag stelde in 2013 dat de rode zool een handelsmerk is van Louboutin en dat Van Haren de schoenen met de rode zool per direct uit de handel moest nemen. Van Haren ging tegen deze uitspraak in beroep.
Geen enkel bedrijf zou een alleenrecht op de zool van een schoen kunnen krijgen, want een damesschoen met hoge hak kan niet zonder zool. Op het moment dat iemand hierop een alleenrecht krijgt, kan de concurrentie niets meer. Maar hoe zit dit in het geval van een rode zool? Het Europese Hof van Justitie meent dat de kleur en vorm van de zool dusdanig onderscheidend zijn dat iemand de combinatie als handelsmerk kan registreren.
Van Haren verweert zich hiertegen door te stellen dat, ook bij een rode zool, de vorm nog altijd belangrijker is dan de kleur. De gedachte daarachter is volgens Dirk Visser dat het niet de bedoeling is dat bedrijven het monopolie krijgen op een wezenlijk kenmerk van een product. ‘’Het is bijvoorbeeld onwenselijk als ik een monopolie zou krijgen op wielen met een ronde vorm”, legt hij uit in het NRC.
Visser begrijpt de redenering van Van Haren: ‘’Je zou denken: rode zolen, wat maakt dat nou uit? Dan kies je toch gewoon een andere kleur? Maar straks claimt een tweede ontwerper blauwe zolen, en iemand anders gele en groene. En voor je het weet zijn alle kleuren op. De vraag die Van Haren hier stelde was: waar trek je de grens?”