Onderwijsonderzoek
Onderzoek primair en voortgezet onderwijs
Het ICLON doet onderzoek naar het funderend onderwijs.
De onderzoeksactiviteiten naar het funderend onderwijs (basis- en voortgezet onderwijs) houden rechtstreeks verband met het overkoepelende doel van het onderzoeksprogramma om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door middel van een diepgaand wetenschappelijk begrip van lesgeven en het leren van docenten. Door de onderzoeksactiviteiten dragen we bij aan zowel de ontwikkeling van de onderwijswetenschappelijke theorie als de verbetering van de onderwijspraktijk.
Docenten in het voortgezet onderwijs en leerkrachten in het basisonderwijs zijn de cruciale actoren in onderwijsleersituaties. Het meest fundamentele doel van onderzoek naar leren en doceren is om de ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, te verdiepen en te versterken. Daarom richten onze onderzoeksprojecten in het funderend onderwijs zich op het vergroten van ons begrip en het bijdragen aan de ontwikkeling van de kennis, vaardigheden en keuzevrijheid van docenten en leerkrachten in alle onderwijsleersituaties. Hierdoor ontwikkelen we inzichten in het lesgeven en het leren van docenten en leerkrachten in verschillende schoolvakken, de basisvaardigheden en in verschillende schoolcontexten.
Ons onderzoek naar het basis- en voortgezet onderwijs is georganiseerd volgens fundamentele onderwijsleerprincipes en gerelateerde praktische hulpmiddelen die rechtstreeks verband houden met lesgeven en leren in het funderend onderwijs. De onderwijsleerprincipes weerspiegelen de samenhang tussen de onderzoeksprojecten en tonen de overeenkomsten en verschillen tussen lesgeven en leren in basis- en voortgezet onderwijs.
Onderzoeksthema's
Enkele onderzoeksthema’s (maar niet uitsluitend) waarvoor je bij ons terecht kunt:
- Adaptief onderwijs;
- Samenwerkend leren;
- Taalbewust onderwijs;
- Formatieve beoordeling en feedback;
- Inclusief onderwijs;
- Onderzoekend leren;
- Onderwijs vanuit meerdere perspectieven;
- Zelfregulerend leren;
- Hele-taakgericht onderwijs;
- Burgerschapsonderwijs;
- Technologie-ondersteund leren;
- Professionele ontwikkeling van docenten;
- Assessment voor leren.
Contact
Heb je vragen over onderwijsonderzoek in het basis- en voortgezet onderwijs of over ondersteuning van onderzoek op school? Neem dan contact op met prof.dr. Roeland van der Rijst (directeur ICLON-onderzoeksprogramma) of dr. Michiel Dam (coördinator onderzoek op school).