Universiteit Leiden

nl en

Leiden Leadership Programme

LLP Essentials en Leiden Leadership Lectures

Het programmaonderdeel LLP Essentials vormt het basisgedeelte van het Leiden Leadership Programme en bestaat uit 5 EC.

In dit onderdeel komen de fundamentele aspecten van leiderschap aan bod door middel van een reeks hoorcolleges door wetenschappers en lezingen van sprekers uit de praktijk: de Leiden Leadership Lectures. Leiders uit de praktijk verzorgen gastcolleges die breed toegankelijk zijn voor masterstudenten.

Voorbeeldlecture Elanor Boekholt-O’Sullivan: ‘Twijfel is goed’

Elanor Boekholt-O’Sullivan, interim-directeur-generaal bij het Ministerie van Defensie en Topvrouw van het jaar 2023 doceerde aan een volle zaal over het belang van nieuwsgierigheid en twijfel voor goed leiderschap. Leiderschap gaat zeker niet over wie het meeste zelfvertouwen heeft of het luidste roept. ‘Fouten maken is essentieel. Uiteindelijk gaat het om hoe je het oplost. Ik ben trots op mensen die het goed doen, maar trotser op mensen die fouten maken en het oplossen’

Ze moedigt de studenten aan om te blijven luisteren naar anderen en open te staan voor nieuwe ideeën. 'We leren mensen dat ze moeten presteren, maar ik vind het belangrijk dat iemand leergierig is. Een onzeker persoon is dan ook veel interessanter. Die denkt steeds na over de situatie en blijft vragen stellen.’

Voorbeeldlecture Peter Hertinge: ‘Ga in discussie!’

Peter Hertinge, Senior Vice President bij Volvo Penta, deelde zijn lessen over leiderschap met studenten van het Leiden Leadership Programme. Hij benadrukt het belang van leiders die zelf het goede voorbeeld geven. ‘Als je verwachtingen wekt, gaan mensen zich daarnaar gedragen.’

Hertinge heeft 35 jaar ervaring als manager in verschillende velden en hield zich ook bezig met leiderschapsprogramma's. Die 35 jaar heeft hem vooral geleerd dat de meeste mensen graag iets willen bijdragen en dat een goede leider dat stimuleert door anderen te betrekken: ‘Mensen willen liever meedoen dan aan de zijlijn staan. Je moet je medewerkers betrekken bij het proces. Ga in discussie!’

Het is volgens Hertinge bovendien cruciaal om de visie, taken en het proces balanceren. Ofwel het waarom, wat en hoe. ‘Als je deze dingen kan combineren, leer je systeemdenken. Je ziet in hoe dingen samenvallen, ook over tijd. Zo kun je problemen plaatsen binnen de context van de organisatie.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.