Universiteit Leiden

nl en

Governance and Global Affairs

Serious Games

De Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden in Den Haag heeft Serious Games ontwikkeld om leerlingen in het middelbaar onderwijs spelenderwijs kennis te laten maken met haar onderwijs- en onderzoeksgebied.

Op een laagdrempelige manier maken leerlingen kennis met de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken zoals die aan de faculteit worden onderwezen en onderzocht. De spellen geven inzicht in betrokken actoren bij maatschappelijke vraagstukken en het, soms moeizame, samenspel tussen en binnen deze actoren. De leerlingen maken kennis met verschillende belangen, het maken van keuzes op basis van deze belangen en gevolgen die keuzes hebben voor en in de rol van een van de actoren.

Het spelen van de Serious Games kan door een bezoek te brengen aan de Faculteit Governance and Global Affairs. Bij zo’n bezoek volgen de leerlingen eerst een college over de thematiek van één van de spellen om vervolgens het spel onder leiding van studenten van de faculteit te spelen.

Het Grote Migratiespel

In Het Grote Migratiespel worden de leerlingen uitgedaagd in de huid van actoren te kruipen die te maken hebben met een vluchtelingenstroom vanuit Syrië naar Europa. De leerlingen moeten keuzes maken met betrekking tot de migranten met als uiteindelijke doel te bepalen hoeveel migranten Europa daadwerkelijk bereiken. Het spel kan in 1 à 2 uur gespeeld worden.

Het Grote Migratiespel is ontwikkeld ter representatie van casuïstiek van de studie Bestuurskunde die aan de Faculteit Governance and Global Affairs wordt onderwezen. Door het spelen van dit spel maken leerlingen kennis met de complexiteit van een maatschappelijk vraagstuk zoals een vluchtelingenstroom.

Inhoud spel

Een klas met leerlingen wordt verdeeld in vijf groepen en krijgen de rol van een van de volgende actoren toebedeeld: de Europese Unie, de Regering van Turkije, de Regering van Nederland, de Smokkelaars en de familie die naar Europa vlucht. De actoren worden geconfronteerd met een groep van 200 Syriërs die bereid is de tocht naar Europa, de hemel op aarde, te gaan wagen. De vijf actoren moeten in vier rondes beslissingen maken die de vluchtelingenstroom kan beïnvloeden. De actoren staan voor verschillende keuzes als de groep vluchtelingen in Turkije, de Middellandse Zee en uiteindelijk aan de rand van Europa is.

In iedere ronde worden de leerlingen drie opties voorgelegd door middel van de actiekaarten. Met groepsgenoten moeten leerlingen tot een onderbouwd besluit komen voor een van de drie opties. Na afloop van de discussie binnen het groepje worden de gekozen actiekaarten en gevolgen van die actiekaarten klassikaal besproken. Iedere gespeelde actiekaart heeft invloed op het aantal migranten dat aan het reizen is: er kunnen migranten bij komen of afgaan. Na iedere ronde maakt de spelbegeleider de stand op: hoeveel migranten zijn er onderweg naar Europa?

Het doel van het spel is het aantal migranten dat Europa bereikt. Hoeveel migranten dat zijn ligt aan de keuzes van de verschillende actoren. En of dit uiteindelijke aantal migranten ‘goed’ of ‘fout’ is ook aan de leerlingen.

LUC's Klimaatgame

Leiden University College biedt de opleiding "Liberal Arts & Sciences" aan, en focust zich op “Global Challenges”: grote uitdagingen waar de wereld voor staat. Om leerlingen in aanraking te brengen met deze global challenges en ze aan het denken te zetten, is een serious game ontwikkeld.

LUC’s Klimaatgame is een spel met prikkelende dilemma’s over het klimaat, en klimaat-reddende maatregelen. Leerlingen gaan met elkaar al spelende in discussie om te kijken welke maatregelen om CO2 uitstoot te verlagen het meest effectief zijn om klimaatverandering tegen te gaan. Als voorbereiding op het spel kijken de leerlingen een kort videocollege, gegeven door een van de aardwetenschappers van Leiden University College. Het spel duurt ongeveer 1 à 1.5 uur en kan via dit formulier worden aangevraagd. Dit spel wordt gespeeld met minimaal 10 en maximaal 50 leerlingen. Het is mogelijk om ook een campus tour of informatiesessie over het University College aan te vragen.

Inhoud spel

Leerlingen worden ingedeeld in kleine groepjes om een zo goed mogelijke discussie te houden en krijgt elke speler een set kaarten (middelen) die ze tijdens het spel kunnen inzetten. Ze krijgen verschillende scenario’s voorgeschoteld waarbij ze elke keer de rol van een betrokken partij op zich nemen. Vanuit dit perspectief moeten ze redeneren of ze de maatregel die genoemd wordt in het scenario steunen of niet. Dit doen ze door te overleggen en vervolgens hun middelen in te zetten. Elke speler mag zelf bepalen hoeveel ze de maatregel steunen, maar de inzet van alle spelers wordt bij elkaar opgeteld. Er moet dus ook samengewerkt worden! Ieder scenario heeft een andere effectiviteit (factor) waar de spelers aan het einde van elke ronde achter komen. Aan het eind van het spel gaan ze met een scoreblad na of ze hun klimaatdoel hebben bereikt en krijgt de speler die het minste middelen heeft ingezet zelfs een gouden envelop!

Bezoek Faculteit Governance and Global Affairs

Leerlingen maken pas echt kennis met de Faculteit Governance and Global Affairs en haar onderwijs en onderzoek als ze er een keer zijn geweest. Scholen kunnen het spel komen spelen op de faculteit in Den Haag. Bij zo’n bezoek volgen de leerlingen een kort college over de thematiek van de Serious Game gegeven door een van onze onderzoekers en/of onderwijzers in een van onze collegezalen. Na het college spelen de leerlingen de Serious Game onder leiding van onze studenten. Op deze manier maken de leerlingen kennis met de thematiek van de Serious Game, de faculteit, opleidingen aan de faculteit en hoe en wat het is om een student te zijn.

Door grote interesse en beperkte beschikbaarheid staan bezoeken alleen open voor groepen bovenbouwleerlingen van het VWO. Er geldt een minimum van 25 en maximum van 75 leerlingen per dag en er zijn vanaf januari 2025 kosten verbonden aan een bezoek.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.