Logo Universiteit Leiden.

Wat weten we over ict en moderne vreemde talen

In 2010 is bij de Kennisnet Onderzoekreeks de publicatie Wat weten we over ICT en moderne vreemde talen verschenen, door Alessandra Corda (Expertisecentrum mvt) en Gerard Westhoff (emeritus hoogleraar didactiek moderne vreemde talen, Universiteit Utrecht).
Hoe kies, beoordeel of maak je digitaal leermateriaal waar leerlingen daadwerkelijk van leren? Dat is de hoofdvraag van deze publicatie, die zich specifiek richt op het leren van moderne vreemde talen. De vraag wat leerzaam digitaal leermateriaal is en hoe je het herkent uit het almaar groeiende aanbod, is momenteel één van de belangrijkste vragen waar leraren die ict willen inzetten in hun onderwijs voor staan. De leerzaamheid van elk soort materiaal zit hem in de manier waarop je het gebruikt. En om te weten hoe je materiaal gebruikt, zul je moeten weten hoe leerlingen het beste leren. Voor leraren moderne vreemde talen levert dit boekje een schat aan informatie die helpt bij het kiezen van leermateriaal. Maar ook voor leraren in andere vakken maakt het heel concreet hoe belangrijk didactische kennis is voor effectief ict-gebruik.

Wat weten we over ICT en moderne vreemde talen