Volg een college op 4 november

Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag

Tijdens een meeloopdag van  de nieuwe bachelor Cybersecurity & Cybercrime volg je een derdejaars college van de Minor Cybersecurity & Cybercrime in Den Haag samen met huidige studenten. Op deze manier krijg je een beter beeld of deze studie bij jouw interesses passen en of de opleiding de juiste keuze voor je is.

Een van onze studentambassadeurs vangt je op in ons gebouw 'Wijnhaven' en zal je natuurlijk ook alles vertellen over de opleiding en over studeren in Den Haag. Tenslotte is er ook alle gelegenheid om je vragen te stellen aan de studentambassadeur.

Mocht deze dag niet uitkomen, kijk dan even verder naar de andere data van de meeloopdagen. Er zijn beperkte plekken beschikbaar, meld je dus snel aan!

12.45 -13.15 Start Meeloopdag, je wordt opgehaald bij de receptie
13.15 -  15.00 College van het vak 'Daders van Cybercrime' door Marco Romagna & Rutger Leukfeldt
15.00 - 15.15 Je kunt eventueel nog vragen stellen aan de studentambassadeur

Je wordt opgehaald op de locatie 'Wijnhaven', je loopt samen met de studentambassadeur naar een andere locatie van de Universiteit Leiden. Zorg  dus dat je op tijd bent.

Let op: dit college wordt gedeeltelijk in het Engels gegeven.

Je kunt je aanmelden tot en met 2 november via dit formulier

Na je aanmelding ontvang je meer informatie van de studentambassadeur.

Over het vak 'Daders van Cybercrime'

Het vak 'Daders van Cybercrime' wordt in de nieuwe bachelor Cybersecurity & Cybercrime in het tweede jaar gegeven.

Wat is cybercriminaliteit? Wie zijn de personen die betrokken zijn bij het plegen ervan? Wat voor technieken gebruiken ze? Hoe zijn ze georganiseerd en hoe werken ze samen? Hoe kunnen criminologische theorieën helpen om hun gedrag en acties te verklaren? Deze vragen komen aan bod in de minor Daders van Cybercrime.

Cybercriminaliteit omvat alle criminele gedragingen waarbij systemen voor informatiecommunicatietechnologie (ICT) essentieel zijn voor de uitvoering van het delict. De mogelijkheden die digitale technologieën bieden, hebben niet alleen ons leven beïnvloed, maar ook veel nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor afwijkend en crimineel gedrag. De komst van fora, online markten en sociale media hebben deze situatie versterkt en bieden een groeiende en steeds veranderende omgeving die zorgvuldig bestudeerd en begrepen moet worden om oplossingen te vinden voor ernstige problemen: kwaadwillig hacken, cybercriminaliteit met financiële motieven, illegale online markten, politieke acties en online radicalisering, en seksueel gedrag zijn slechts enkele van de onderwerpen die in deze minor geanalyseerd en besproken zullen worden met behulp van een praktische en theoretische benadering. Lees verder

BSc Cybersecurity & Cybercrime

In september 2025 lanceert de Universiteit Leiden in Den Haag de nieuwe bacheloropleiding Cybersecurity & Cybercrime.

Sinds 2022 worden er in verhouding al meer mensen in Nederland slachtoffer van cybercrime dan van ‘normale’ criminaliteit. De bachelor Cybersecurity & Cybercrime leidt jou op tot allround cyberexpert, zodat jij de strijd met cybercriminaliteit kan aangaan.