Ervaringen & winnaars
De Taalkundeolympiade wordt al sinds 2001 georganiseerd in Leiden. Op deze pagina krijg je een indruk van wat een Taalkundeolympiadedag inhoudt en vind je de winnaars van de afgelopen jaren.
Ervaringen van deelnemers
Allemaal op zaterdag vroeg uit de veren om telwoorden uit het Supyire te vertalen, op de uitspraak van het Javaans te puzzelen of werkwoorden uit de Peruaanse taal Quechua te vertalen. Voor elke editie maken docenten én studenten van de Universiteit Leiden uitdagende opgaven. Onder de deelnemers bevinden zich vooral scholieren uit 4, 5 en 6 vwo, maar ook een aantal van hun docenten, buiten mededinging. Vaak is er op school al geoefend in klasverband, maar soms maakt de enthousiaste scholier de reis helemaal alleen.
Dirk is vanochtend met zijn vader en zus helemaal uit Leeuwarden naar Leiden gekomen. ‘De meeste opgaven lijken eerst vrij makkelijk, maar als je eenmaal aan de slag gaat zijn ze het niet! Ik ben op school vooral goed in bètavakken en heb al meegedaan aan de Wiskunde- en de Biologie Olympiade. Door mijn leraar Nederlands doe ik nu ook aan de Taalkundeolympiade mee.’
De leerlingen van het Walterbosch College uit Apeldoorn hebben zich op school tijdens een module voorbereid. Vanessa is één van de 15 leerlingen van deze school die meedoet. Ze zit in 5 vwo en dit is de eerste keer dat ze mee doet aan de Olympiade. ‘De opgave over het Nederlands vond ik het makkelijkst. Die over het Peruaans was erg lastig. Ik ben niet per se goed in wiskunde, maar vind het wel leuk om hieraan mee te doen.’
Docent Nederlands de heer Boumans heeft Vanessa en de andere leerlingen voorbereid. Zelf doet hij niet mee. ‘Twee jaar gelden heb ik het wel eens geprobeerd. Ik heb wel heel veel met talen. Vandaag begeleid ik alleen maar, vanavond eten we met de hele groep nog wat in Leiden voordat we weer naar Apeldoorn terugreizen.'
‘Vorig jaar ging het veel beter!’, zegt Koen van Asseldonk van het Marnix College uit Ede. ‘Toen ben ik als 10e geëindigd, maar ik weet niet of ik dat nu weer ga halen.’ Van zijn groep heeft er nog één leerling eerder meegedaan, de rest doet voor het eerst mee. Over welke opgave het makkelijkst is, wordt tijdens de lunch gediscussieerd. ‘Het Supryie ging het best.’ ‘Nee, die vond ik juist het moeilijkst. Nederlands was juist wel te doen.’
Na twee keer twee uur zweten lijken alle deelnemers het er over eens: de opgave over het Javaans was dit jaar het allermoeilijkst. Buiten de zaal praten de deelnemers na met elkaar of hun ouders of docent. Sommigen moeten nog een eind naar huis reizen. De scholieren van het Willem van Oranje College uit Waalwijk zijn al in carnavalsoutfit. Voor hen gaat het feest nog even door.