Logo Universiteit Leiden.

PRE-studenten op bezoek bij het Internationaal Gerechtshof: ‘Dit is het Mekka onder de rechtbanken’

Een twintigtal PRE-studenten sluit het collegejaar af met een bijzondere excursie naar het Vredespaleis, waar ze kennismaken met het werk van het Internationaal Gerechtshof. Hoe vinden ze het om hier te zijn? En hoe kijken ze terug op een jaar PRE Den Haag? ‘Nu kan ik mezelf echt ontwikkelen.’

Vol verwachting verzamelt de groep studenten van het Pre-University College Den Haag zich in de miezerregen voor het Vredespaleis. Afgelopen jaar heeft deze groep 5 vwo-scholieren kennis mogen maken met het universitaire onderwijs. Vandaag gaan ze op excursie naar het Vredespaleis én leveren ze hun portfolio’s met de eindopdracht in. Een enkeling houdt het donkerblauwe mapje boven het hoofd bij wijze van paraplu.

Zaal vol bewondering

Eenmaal binnen nemen de studenten plaats in de zaal van het Internationaal Gerechtshof (IGH). Medewerker Avo Sevag Garabet geeft ze een korte geschiedenis van de IGH en van het Vredespaleis en biedt inzicht in het reilen en zeilen van deze prestigieuze organisatie. De studenten kijken hun ogen uit in de Grote Rechtszaal, gevuld met kunstzinnige giften vanuit verschillende landen.

Ik dacht dat ik hier nooit kon komen

Het Internationaal Gerechtshof is het belangrijkste gerechtelijke orgaan van de Verenigde Naties. Het is gevestigd in het Vredespaleis in Den Haag. Daar zijn ook vier andere organisaties gevestigd die – net als het IGH – als doel hebben om bij geschillen tussen landen tot een vreedzame oplossing te komen.

Het IGH houdt zich bezig met rechtsgeschillen tussen staten en heeft twee hoofdtaken. De belangrijkste taak is geschillen beslechten tussen staten. Daarnaast geeft het Hof op verzoek van bepaalde internationale organisaties ook niet-bindende opinies en adviezen over rechtszaken en juridische kwesties. Het Internationaal Gerechtshof bestaat uit vijftien rechters van vijftien verschillende landen.

Vraag en antwoord

De zaal in het Vredespaleis is er eentje waar je gewoonlijk niet komt en nu luisteren de scholieren daar naar Avo Sevag Garabet die al hun vragen beantwoordt. ‘Hoe lang loopt een zaak en hoe ziet dat eruit?’ wil een PRE’er weten. De gehele procedure duurt 5 à 6 jaar, vertelt Garabet, en bestaat uit drie fases: eerst de papieren fase, dan de openbare hoorzittingen en tot slot het besloten overleg van de juryleden.

‘Heb je een voorbeeld van een advieszaak?’, vraagt een tweede scholier. Garabet: ‘Een recente advieszaak gaat over deze vraag van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties: welke verplichtingen hebben staten ten opzichte van klimaatverandering?’ Het advies in deze zaak wordt begin 2025 verwacht.

Remziye (18): 'Samen onderzoek doen vond ik het leukst'

‘Een droom’

Remziye (18) vertelt achteraf dat de excursie naar het Vredespaleis bijzonder was: ‘Ik vond het interessant, heel cool! Ik wist er eigenlijk niks over en moet alle informatie nu nog even verwerken. Ik dacht dat ik hier nooit kon komen. Het Internationaal Gerechtshof is namelijk “het Mekka onder de courts”, zoals Avo Sevag Garabet ons vertelde. Het is een droom en we zijn er toch.’

Ook Michael (17) is enthousiast. ‘Ik vind zelf politiek en diplomatie erg interessant. De basisdingen van het Internationaal Gerechtshof wist ik al wel, maar ik heb nu veel meer geleerd over de procedure en werkwijze. Uiteindelijk wil ik graag Politicologie of International Relations & Organisations studeren. PRE heeft me geholpen om die keuze te specificeren, want eerst overwoog ik ook nog economische studies.’