Onderzoeksprogramma
FAIR-ASSESS: Eerlijke onderwijsbeoordelingen ten tijde van AI
Anticipatie op de uitdagingen en voordelen die AI-ondersteunde beoordelingsmethodes met zich meebrengen voor de relatie tussen studenten en docenten, de menselijke, evenals sociaal-economische kosten en kansen die zij voor universiteiten creëren.
- Looptijd
- 2024 - 2027
- Contact
- Michael Lew
- Financiering
- Faculty of Governance and Global Affairs
- Partners
Faculty of Behavioral and Social Sciences, Faculty of Science, Faculty of Humanities, Faculty of Law, Leiden University Graduate School of Teaching (ICLON)

Worden beoordelingsmethodes van het hoger onderwijs (bijv. papers, presentaties, examens) eerlijker of minder eerlijk door het gebruik van AI-software? Gezien AI-tools steeds vaker worden gebruikt om methodes voor beoordeling te ontwerpen, uit te voeren, te voltooien en te evalueren, wordt het steeds belangrijker om stil te staan bij de mogelijkheden en valkuilen van deze technologie.
Dit project maakt gebruik van eerlijkheid en transparantie om een normatief kader te ontwikkelen voor het analyseren, evalueren en reguleren van AI-ondersteunde beoordelingsuitingen. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar eerlijke beoordelingspraktijken en door het combineren van interdisciplinair deskundigheid en methoden van 5 faculteiten van de Universiteit Leiden en één interfacultair instituut, herdenkt en operationaliseert het project wat eerlijke onderwijsbeoordeling betekent in het tijdperk van AI. Zo anticipeert het op de uitdagingen die AI-ondersteunde beoordelingen met zich meebrengen voor de relatie tussen studenten en docenten, en op de menselijke, evenals sociaal-economische kosten en kansen die zij voor universiteiten creëren.