Onderzoeksprogramma
Breaking the Cycle
Verbeteren van sociale inclusie door het ontwikkelen van methoden en analytische tools om dergelijke fenomenen te begrijpen en te analyseren op basis van sensordata.
- Looptijd
- 2020 - 2024
- Contact
- Carolien Rieffe
- Financiering
- NWO
- Leiden-Delft-Erasmus centre for BOLD cities
- Partners
Leiden University, Delft University of Technology

Hoewel scholen in de eerste plaats bedoeld zijn om onderwijs te bieden, spelen ze ook een belangrijke rol in de sociale ontwikkeling. Kinderen en adolescenten met een beperking (bijvoorbeeld gehoorverlies of autisme) behoren echter vaak tot de meest kwetsbare groepen binnen het huidige onderwijssysteem.
Moderne sensors (zoals draagbare RFID-sensoren) maken het mogelijk om gedetailleerde gegevens te verzamelen over de interacties van kinderen met hun leeftijdsgenoten. Deze gegevens bieden waardevol inzicht in de onderliggende factoren die sociaal gedrag beïnvloeden. Dit project heeft als doel om sociale inclusie te bevorderen door methoden en analytische tools te ontwikkelen om dergelijke fenomenen te begrijpen en te analyseren op basis van sensorgegevens.