Onderzoeksproject
Academische Levensweg
De academische wereld zit vol keuzes en uitdagingen. Wetenschappers hebben dagelijks te maken met dilemma’s die balans vereisen waarvoor zij keuzes moeten maken. Om deze vragen bespreekbaar te maken, is een uniek bordspel ontwikkeld: Academische Levensweg.
- Contact
- Kiki Zanolie
- Financiering
- KIEM
Het bordspel Academische Levensweg
Het bordspel biedt een innovatieve manier om reflectie en dialoog te stimuleren over wat het betekent om wetenschapper te zijn in de huidige maatschappij. Het doel van dit project is om het bordspel Academische Levensweg verder te ontwikkelen. De behoefte aan het spel blijkt uit de overweldigende reacties op het prototype. Collega’s van verschillende universiteiten, ook internationaal, hebben hierin al hun interesse getoond.
Het spel wil:
- Reflectie en dialoog faciliteren over wetenschappelijke loopbanen en de keuzes die daarin gemaakt worden.
- Verschillende perspectieven en dilemma’s in de academie zichtbaar maken, met nadruk op thema’s zoals werk-privébalans, erkenning van diverse talenten en academische samenwerking.
- Bijdragen aan de beweging van Erkennen en Waarderen, waarbij verschillende vormen van academische excellentie worden gewaardeerd.
Interdisciplinair karakter van het project
Aan het project zijn verschillende onderzoekers gekoppeld zoals sociale wetenschapers, geesteswetenschappers, onderwijskundigen en bestuurskundigen. Zij verrijken het spel met diverse perspectieven, waardoor het relevant wordt voor een breed scala aan academici en beleidsmakers.
Samenvatting project
Stel, je ziet een oproep om een Kiem-beurs aan te vragen en hebt een geweldig idee, maar weinig tijd. Je moet een artikel reviseren, studenten wachten op feedback en je inbox stroomt over. Wat doe je? A) Je besluit het idee te laten liggen voor een volgende ronde, hopend op een rustigere periode. B) Je besluit ervoor te gaan omdat je een briljant idee hebt voor een bordspel over de academische levensweg, waardoor je studenten langer moeten wachten.
Wetenschappers komen dagelijks dergelijke dilemma’s tegen, die de waarde van tijd en keuzes weerspiegelen. Hoe wordt het doel toch bereikt? De academische gemeenschap is in beweging, met toenemende erkenning en waardering voor diverse talenten, wat vragen oproept over loopbaanpaden die gekozen worden.
Om deze belangrijke vragen bespreekbaar te maken, is een uniek bordspel ontwikkeld: Academische Levensweg. Spelers trekken een karakterkaart, dobbelen om ervaringen op te doen en worden geconfronteerd met dilemma’s en uitdagingen. Dit dwingt hen op een speelse manier na te denken over werk-privébalans, collegialiteit en academische excellentie. Het spel stimuleert reflectie en discussie over wat het betekent om wetenschapper te zijn in de huidige maatschappij.
De behoefte aan het spel blijkt uit de overweldigende reacties (>250) op het prototype. Wetenschappers van verschillende universiteiten, ook internationaal, tonen interesse. Met de Kiem-beurs zal het spel uitgewerkt worden tot een bruikbaar eindproduct dat gedeeld kan worden, waarin perspectieven vanuit verschillende faculteiten verwerkt worden, wat bijdraagt aan de beweging van Erkennen en Waarderen in de academie.