PhD-project
Het implementeren van een nationale wiskunde onderwijsvernieuwing in China
Dit project richt zich op het implementeren van een nationale wiskunde onderwijsvernieuwing in het Chinese voortgezet onderwijs. Het onderzoek beoogt bij te dragen aan begrip van en verklaringen voor de manieren waarop wiskunde leraren een nationale wiskunde vernieuwing implementeren en hoe de vernieuwing praktisch bruikbaar gemaakt kan worden.
- Looptijd
- 2017 - 2021
In dit onderzoek beogen we de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden:
1. Hoe implementeren Chinese leraren de nationale wiskunde vernieuwing in hun klassen?
2. Waarom implementeren Chinese leraren de nationale wiskunde vernieuwing op deze wijze?
3. Hoe kan de nationale wiskunde vernieuwing praktisch bruikbaar gemaakt worden voor Chinese leraren?
Dit onderzoek zal worden uitgevoerd onder ervaren wiskunde leraren. Er zijn een aantal stappen te onderscheiden. Voor iedere deelnemer wordt er een individueel doelsysteem gemaakt. Op basis van de doelen die leraren hebben, zal er worden geanalyseerd op welke wijze leraren de vernieuwing implementeren. Op basis van de doelen wordt geanalyseerd waarom leraren het op deze manier implementeren. De relatie tussen de doelsystemen en de PCK (pedagogical content knowledge) van leraren zal in kaart worden gebracht. Als laatste zal worden gewerkt aan manieren waarop de wiskunde vernieuwing praktisch bruikbaar gemaakt kan worden voor Chinese leraren. De meeste data voor dit onderzoek zullen via interviews worden verzameld
Lees de uitgebreide onderzoeksbeschrijving (in het Engels)