Onderzoeksproject

Wetenschap in de journalistieke praktijk

Studenten van het Leiden University College (LUC) leren door het simuleren van de dagelijkse praktijk van journalisten de wereld van de journalistiek kennen in de cursussen ‘Multimedia Journalism’, ‘Investigative Journalism’ en ‘Gender, Media and Conflict’. Door middel van innovatieve onderwijsmethoden leren ze het vak kennen vanuit het perspectief van de maker.

Looptijd
2019 - 2023
Robert Chesal

Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

Dit project beoogt studenten de journalistieke praktijk mee te geven door middel van opdrachten uit de ‘echte wereld’ en daarmee wetenschap en de praktijk te verbinden. Binnen de context van de LUC Mondiale Uitdaging van Onderwijsinnovatie worden in dit project studenten in contact gebracht met professionals uit de journalistieke praktijk, het maken van programma’s en nieuwsuitzendingen alsook geschreven journalistiek. LUC Docent Robert Chesal gebruikt een ‘learning by doing’ methode for zijn cursussen ‘Multimedia Journalism’, ‘Investigative Journalism and Gender’ en ‘Gender, Media and Conflict’ om studenten de journalistiek in de praktijk te laten beleven en daadwerkelijk de taken te laten doen die journalisten in hun dagelijkse werkpraktijk uitvoeren. Dit betekent dat ze de academische bubbel van LUC verlaten en problemen uit de ‘echte wereld’ gaan onderzoeken, door met mensen te spreken die de effecten van die problemen ondervinden en met degenen die verantwoordelijk zijn om ze op te lossen. Studenten moeten geschikte bronnen vinden voor hun onderzoeksjournalistieke projecten en multimedia verhalen, hun bronnen interviewen, verhalen presenteren in een gesimuleerde nieuwsomgeving, en informatie verzamelen om hun mediaverhalen compleet maken. Studenten nemen ook deel aan een serie van live gesprekken met journalisten uit de huidige werkpraktijk, bijvoorbeeld van de Nederlandse Omroep Stichting (NOS). Studenten komen ook in aanraking met innovatieve geschreven journalistieke en multimedia producten en nieuwsuitzendingen die symbool staan voor een breed repertoire aan methodologische en aesthetische instrumenten die ze leren gebruiken. Ze krijgen ook training in interviewtechnieken, journalistiek schrijven, redactionele vaardigheden, online layout en pagina ontwerp, en andere journalistieke vaardigheden. Veldwerktrips naar de NOS zijn ook deel van het curriculum.

Lees hier de gepubliceerde verhalen die het resultaat zijn van de eindopdrachten van de studenten van het vak ‘Multimedia Journalism’.