Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Toekomstbeelden van Oorlog Creëren

Hoe kunnen we mogelijke toekomstige oorlogsscenario's verkennen en visualiseren door creatief te schrijven?

Looptijd
2025 - 2026
Contact
Malte Riemann
Financiering
KIEM KIEM

Toekomstbeelden van Oorlog Creëren is een innovatief project dat is ontworpen om studenten te betrekken bij het schrijven van speculatieve fictie over de toekomst van oorlogvoering. Dit initiatief, een samenwerking tussen het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) en The Institute for History, heeft als doel het creatieve en kritische denkvermogen van studenten te vergroten en tegelijkertijd nieuwe perspectieven te bieden voor militaire en overheidsprofessionals.

Door middel van een gestructureerd programma nemen studenten deel aan een workshop onder leiding van Dr. Malte Riemann, Dr. Lukas Milevski en een professionele fictieschrijver met ervaring in tv- en filmproductie. Deze workshops gaan over verhaalontwikkeling, het opbouwen van een levensechte wereld en de unieke uitdagingen van het schrijven over toekomstige conflicten. Na de workshopfase zullen de studenten hun fictieve verslagen ontwikkelen met voortdurende ondersteuning van Dr. Riemann, Dr. Milevski en de schrijver.

Het project culmineert in een afsluitende workshop waar studenten hun projecten presenteren aan een panel van militaire en overheidsprofessionals. Dit panel zal de verhalen evalueren op basis van strategisch inzicht en de beste werken selecteren voor publicatie in The Netherlands Journal of War Studies (of een vergelijkbare publicatie). Daarnaast zullen Dr. Riemann en Dr. Milevski een op onderwijs en leren gebaseerd artikel ontwikkelen dat de bevindingen van dit project zal bespreken en indienen bij een peer-reviewed academisch tijdschrift.

Toekomstbeelden van Oorlog Creëren vergroot de inzetbaarheid van studenten door een breed scala aan overdraagbare vaardigheden te ontwikkelen en biedt ook waardevolle mogelijkheden voor professionele betrokkenheid en netwerken.

Meer over het project is te lezen op de Engelse site.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.