Onderzoeksproject

INFLUEX: De invloed van experts op openbaar beleid

In welke mate beïnvloeden experts daadwerkelijk openbaar beleid en hoe moet hun betrokkenheid bij beleidsvorming worden georganiseerd in een democratische samenleving?

Looptijd
2023 - 2027
Johan Christensen
Financiering
Research Council of Norway (RCN)
Partners

The Structure of Organisation of Government Project (SOG-PRO), University of Oslo, Norwegian Institute for Social Research, University of Mainz, Aarhus University.

Wereldwijd doen politici een beroep op experts voor advies, zowel tijdens grote crises als bij het dagelijkse beleid. De afhankelijkheid van politieke leiders van wetenschappelijke adviseurs tijdens de coronapandemie is slechts het meest recente voorbeeld. Maar in hoeverre beïnvloeden experts daadwerkelijk het openbare beleid? Merkwaardig genoeg wordt deze vraag vaak genegeerd in bestaand onderzoek.

Toch is de mate van invloed die experts hebben belangrijk voor onze democratieën. Politieke leiders hebben experts nodig om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken, en het negeren van expertadvies kan de kwaliteit van het openbare beleid en het vertrouwen van burgers in de overheid schaden. In de huidige gepolariseerde samenlevingen zien we echter een groeiend wantrouwen in experts en kritiek op de invloed van de kenniselite op het openbare beleid. Experts kunnen niet alleen bevooroordeeld zijn en fouten maken. Meer afhankelijkheid van experts betekent ook vaak minder luisteren naar burgers en andere legitieme belangen in een democratische samenleving.

Lees meer op de Engelse pagina