Onderzoeksproject

De rol van Romeins recht in de samenleving volgens Cornelius Tacitus

Impliciet of expliciet, we hebben allemaal ideeën over hoe de wet zou moeten functioneren, wiens belangen zij zou moeten vertegenwoordigen en welke rol zij in de samenleving zou moeten spelen. Dit project verkent de manieren waarop deze vragen worden behandeld in de werken van de Romeinse historicus Publius Cornelius Tacitus (56 – ca. 120 n.Chr.).

Looptijd
2022 - 2024
Renske Janssen
Financiering
NWO Rubicon Grant NWO Rubicon Grant

Leiden University; University of Edinburgh

Projectsamenvatting

Wat is de rol van de wet in de samenleving, hoe zou deze moeten functioneren en wiens belangen zou zij moeten dienen? Deze vragen zijn niet alleen relevant voor hedendaagse samenlevingen, maar speelden ook een belangrijke rol in het juridische denken in de oude wereld. Dit wordt vooral duidelijk in de werken van de Romeinse auteur en magistratus Tacitus, waarin de wet een prominente maar onderbelichte rol speelt. Dit project analyseert hoe Tacitus de oorsprong en rol van de wet, de begunstigden en de toepassing ervan bespreekt, en verbindt deze gedachtegang met de bredere juridische discours van zijn tijd. Deze interdisciplinaire benadering beoogt de manier waarop we over Romeins recht denken te herframe door te focussen op hoe het werd waargenomen en besproken door opgeleide niet-experts buiten de professionele sfeer van de juristen, en hoopt daarmee nieuwe inzichten te bieden in het bredere maatschappelijke denken over de rol van de wet in de Romeinse keizerrijk.

Publications will be added as the project progresses.