Publicatie

A comparative study of legitimation strategies in hybrid regimes

In dit artikel worden de legitimeringsstrategieën in drie landen bestudeerd: Rusland, Venezuela en de Seychellen. Deze landen lijken in weinig opzichten op elkaar. Wat zij gemeenschappelijk hebben, is een politiek stelsel dat formeel democratische instituties combineert met een autoritaire stijl van politiek bedrijven. Als ‘hybride regimes’ volgen deze landen dan ook vergelijkbare strategieën voor het bewerkstelligen van legitimiteit en het consolideren van hun gezag. Echter, de inhoud van hun strategieën verschilt. De Russische leiders bogen op het handhaven van de orde en nationalistische sentimenten, het Venezolaanse regime zet eerder in op populisme en op de Seychellen zien we een meer personalistische, particularistische benadering.

Auteur
Honorata Mazepus, Wouter Veenendaal, Anthea McCarthy-Jones & Juan Manuel Trak Vásquez
02 mei 2016
Policy Studies