Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Dear Future Me

Behavioral and neural mechanisms underlying self-concept development in relation to educational decision-making in adolescence

Auteur
Laura van der Aar
Datum
23 juni 2021
Links
Je zelfbeeld ontwikkelen en kiezen voor de juiste studie

Samenvatting

In dit proefschrift heb ik de ontwikkeling van het zelfbeeld tijdens de adolescentie onderzocht, zowel vanuit een gedragmatig als vanuit een neurowetenschappelijk perspectief. Ik heb me daarbij met name gericht op de rol van het zelfbeeld in het proces van het maken van een toekomstige studiekeuze tijdens de overgangsperiode tussen de middelbare school en het hoger onderwijs. De studies beschreven in dit proefschrift laten allen zien dat zelfbeeld een veelzijdig en complex construct is dat zich niet alleen ontwikkelt in interactie met de sociale omgeving, maar ook een impact kan hebben op iemands toekomstige omgeving.

Resultaten uit hoofdstuk 2 laten bijvoorbeeld zien dat de sociale omgeving, in de vorm van
sociale vergelijkingen, de positiviteit van het zelfbeeld op verschillende manieren kan beïnvloeden, afhankelijk van het zelfbeelddomein en fase van de adolescentie. Hoofdstuk 3 liet zien hoe het academische zelfbeeld van adolescenten hun motivatie kan beïnvloeden om aan de slag te gaan met hun toekomstige academische omgeving door middel van studieoriëntatie. Hoofdstuk 4 illustreerde verschillen in maten van zelfvertrouwen en helderheid van het zelfbeeld in adolescenten die verschilden in de problemen die ze ervaarden met het uitkiezen van deze toekomstige academische omgeving. Tot slot liet hoofdstuk 5 zien dat ook in de late adolescentie, gevoeligheid voor omgevingsinvloeden kan helpen om zelfontwikkeling te stimuleren door middel van training, en dat dit uiteindelijk positieve gevolgen kan hebben voor het maken van een passende studiekeuze.

Samen geven deze studies een overzichtelijk beeld van zelfbeeldontwikkeling tijden de adolescentie die plaatsvindt in een bredere sociale, en academische context.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.