Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Culturally responsive teaching in Dutch multicultural secondary schools

In dit proefschrift worden de attitudes, kennis, noteringsvaardigheden en beredeneerde praktijken van Nederlandse leraren in het voortgezet onderwijs met betrekking tot cultureel responsief lesgeven in een multiculturele klascontext onderzocht.

Auteur
Brigitte Theeuwes
Datum
29 mei 2024
Links
Fulltext in Leiden University Scholarly Publications

De componenten van cultureel responsief lesgeven zijn onderzocht in drie exploratieve, kwalitatieve studies. In de eerste studie werden de beredeneerde praktijken van expertleerkrachten onderzocht aan de hand van diepte-interviews. In de tweede en derde studie werden sferische videogebaseerde virtual reality (SV-VR) clips van een multicultureel klaslokaal gebruikt om leerkrachten een meeslepende, authentieke en vergelijkbare ervaring te bieden. De tweede studie richtte zich op het opmerken van studentleraren en expertleraren door een culturele lens. In de derde studie werden de SV-VR clips gebruikt voor diepere reflecties in focusgroepen, waarbij de cultureel responsieve attitudes, kennis, opmerkingsvaardigheden en beredeneerde praktijken van expertleerkrachten werden onderzocht.

De belangrijkste resultaten van dit proefschrift laten zien dat expertdocenten die lesgeven op Nederlandse multiculturele scholen aangeven dat het werken aan een goede interpersoonlijke relatie met leerlingen cruciaal is. Bovendien wordt vaak gewezen op het belang van het aannemen van een oprecht nieuwsgierige houding met betrekking tot de kennis en vaardigheden die leerlingen buiten school opgedaan hebben, en wat leerlingen zelf als belangrijke aspecten van hun identiteit beschouwen. Dergelijke kennis wordt ook gezien als noodzakelijk om relevante gebeurtenissen in de klas op te merken. Er worden aanbevelingen gedaan voor lerarenopleidingen om leraren voor te bereiden op het lesgeven in multiculturele klassen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.