Publicatie

Nadelige jeugdervaringen, onderwijs en betrokkenheid bij terroristisch geweld: Onderzoek naar bemiddeling en moderatie

Onderzoek naar bemiddeling en moderatie.

Sarah L. Carthy & Bart Schuurman
10 juli 2024
Lees het volledige artikel hier

De meeste plegers van terroristisch geweld hebben een vorm van postsecundair onderwijs gevolgd, waarbij velen nog ingeschreven stonden in een opleiding op het moment van hun aanslagen. Dit artikel onderzoekt deze situatie in de context van preventie en baseert zich op gegevens van een doelgerichte steekproef (N = 206) van geradicaliseerde personen uit Europa en Noord-Amerika. De helft van deze personen raakte betrokken bij terroristisch geweld aan het einde van hun radicalisatieproces.

De auteurs stellen nieuwe, niet-lineaire modellen voor om radicalisatie te begrijpen door te kijken naar deelname aan onderwijs. Ze onderzoeken twee factoren die een unieke rol spelen wanneer iemand naar school gaat: negatieve jeugdervaringen (ACE) en het menselijk kapitaal dat door onderwijs wordt geleverd. Zoals verwacht, bleek blootstelling aan ACE geassocieerd te zijn met radicalisatietrajecten die uitmonden in terroristisch geweld (OR = 2.08).

In overeenstemming met het ontwikkelings-assettenkader werd verder verondersteld dat deze relatie beïnvloed zou worden door inschrijving in het onderwijs; echter, de resultaten ondersteunden deze hypothese niet. In plaats daarvan bleek, in lijn met modellen gebaseerd op veerkracht, dat de relatie tussen ACE en betrokkenheid bij terroristisch geweld significant was voor degenen die hun opleiding verlieten tijdens de radicalisatie (OR = 2.07).

Naast het bijdragen aan theoretische modellen van radicalisatie naar terroristisch geweld, kan het identificeren van de voortzetting van onderwijs als een risicomoderator een belangrijke preventiestrategie tegen gewelddadig extremisme zijn. Studenten betrokken houden bij hun programma’s, zelfs minimaal, kan voorkomen dat docenten controversiële maatregelen moeten nemen, zoals het waarschuwen van de autoriteiten bij tekenen van radicalisatie.