Boek

Het raadsel van het Hollands rif

Met illustraties van Mark Verdult

José Schreurs en Monique van den Dries
01 december 2023

Samenvatting

'Het raadsel van het Hollands rif' is de titel van een kinderboek. De publicatie is de uitkomst van een oral history project van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in nauwe samenwerking met de gemeente Tarama (Japan), de Okinawa International University en de Universiteit Leiden. (...) Bij onderzoek naar het scheepswrak van de Van Bosse (1854-1857) kwam naar voren dat er nog steeds verhalen over de schipbreuk in 1857 verteld worden op het kleine eiland Tarama. Met gegevens uit historisch bronnenonderzoek in Nederland en eerdere publicaties over de Van Bosse in Japan, vormen deze verhalen de basis voor het kinderboek.
Het Nederlandse handelsschip Van Bosse zonk in 1857 voor het eiland Tarama, Okinawa. Tarama maakte destijds deel uit van het koninkrijk Ryukyu, dat in 1879 onderdeel is geworden van Japan, en in 1882 is omgevormd tot de prefectuur (provincie) Okinawa.
Nederland was van 1641 tot 1853 het enige westerse land dat via de handelspost Deshima (bij Nagasaki) handel dreef met het Japanse keizerrijk. Halverwege de 19e eeuw sloot Japan ook een handelsverdrag met de Verenigde Staten en andere Europese landen.
De Van Bosse behoorde tot de vele Nederlandse schepen die met handelswaar tussen Azië, Europa en Amerika voeren. In juli 1857 was het schip met een lading thee op weg van Singapore naar Shanghai toen het in de buurt van het eiland Tarama in een zware storm terechtkwam en naar de bodem van de zee verdween.