Nieuws
-
Politie moet botsende gevoelens de ruimte geven voor meer inclusie en diversiteit 13 november 2024
Diversiteit en inclusie binnen de politie bieden kansen, maar stuiten ook op weerstand. Voormalig agent en bijzonder hoogleraar, Saniye Çelik, benadru...
-
‘Het feestje mag er zijn, maar we moeten blijven protesteren’ 09 september 2024
De Universiteit Leiden was zaterdag bij de tweede Leidse Pride voor de tweede keer present. Met een boot waarop plek is voor zestig medewerkers en stu...
-
D&I Kalender 2024-2025 gelanceerd 30 augustus 2024
De faculteit Geesteswetenschappen lanceert met trots de nieuwe D&I kalender voor het academisch jaar 2024-2025. Deze kalender dient als instrument om ...
-
Carlijn Bergwerff: Met passie voor pedagogische innovatie 04 juli 2024
Carlijn Bergwerff begint op 1 september 2024 als opleidingsdirecteur aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen. Wat is haar achtergrond, welke expe...
-
Herdenkingsjaar maakt zichtbaar hoe het slavernijverleden doorwerkt 01 juli 2024
Onderzoek naar ons koloniale en slavernijverleden, openhartige gesprekken bij een Keti Koti-tafel, tentoonstellingen, lezingen en podcasts die de link...
-
Expositie stimuleert stil te staan bij het slavernijverleden 27 juni 2024
Welke betekenis heeft het slavernijverleden voor onze huidige samenleving? Elf indringende portretten van studenten en medewerkers en hun antwoord op ...
-
Afscheid van Diversity Officer Aya Ezawa: Onvermoeibaar pleitbezorger van D&I 12 juni 2024
Aya Ezawa nam op 11 juni met een bijeenkomst in het Academiegebouw afscheid als Diversity Officer van de Universiteit Leiden. Ze was sinds haar benoe...
-
Middelbare scholieren proeven van de psychologie: ‘Later word ik neurowetenschapper’ 09 april 2024
Hoe werkt eenzaamheid? Wat maakt vriendschappen voor autistische mensen soms ingewikkeld? En waarom is het schoolgebouw voor sommige leerlingen geen f...
-
Autisme en eenzaamheid in de klas: ‘Ik moet mijn echte zelf constant wegduwen’ 03 april 2024
Galmende gangen, chaotische lessen en verplichte koetjes-, en kalfjesgesprekken op het schoolplein: voor scholieren met autisme is een gemiddelde scho...
-
Hoe bannen we racisme uit het onderwijs? 28 maart 2024
Bied studenten een veilige haven, zorg voor meer biculturele medewerkers en geef diversity officers doorzettingsmacht. In een landelijke expertmeeting...
-
De lessen die we kunnen leren van leidinggevenden van kleur 26 maart 2024
Organisaties richten zich te vaak alleen op cosmetische veranderingen als het gaat om diversiteit en inclusie. ‘Maar alleen een anti-biastraining voor...
-
Hoe de positie van bi+ mensen op de werkvloer kan worden verbeterd 20 maart 2024
Mensen die op meer dan één gender vallen ervaren vaak een achtergestelde positie op de werkvloer en arbeidsmarkt. Bi+ Nederland en Universiteit Leiden...
-
Inclusie op Vrouwendag: samen optrekken voor structurele verandering 11 maart 2024
Hoe zorg je voor structurele veranderingen zodat de universiteit een meer inclusieve gemeenschap wordt? Welke uitdagingen komen vrouwelijke collega’s ...
-
Vrouwen met hartproblemen moeten sneller de juiste diagnose krijgen 27 februari 2024
Bij vrouwen met hartklachten duurt het vaak langer voordat de juiste diagnose wordt gesteld. In haar Annie Romein-Verschoorlezing vertelt hoogleraar H...
-
App over gendergelijkheid gelanceerd bij FGW: ‘Uiteindelijk moeten we het samen doen’ 14 februari 2024
Mannelijke wetenschappers hebben hun positie te danken aan hun genialiteit, vrouwen aan hun harde werk. Of toch niet? De Equalista-app helpt FGW-medew...