Het menselijke prijskaartje van het verdeelde Koreaanse schiereiland

Professor Ra Jong-yil is één van de bekendste wetenschappers op het gebied van internationale betrekkingen in Noordoost-Azië. Ra geeft op 7 mei in Leiden een lezing over het menselijke prijskaartje van de verdeling van het Koreaanse schiereiland. Een prijskaartje dat meestal niet zichtbaar is.

Lezing 7 mei

Ra Jong-yil zal het hebben over zijn nieuwste boek The Forgotten Terrorist. De hoofdpersoon Kang Mincheol is een verlaat slachtoffer van de Koreaanse oorlog, een van de bloedigste oorlogen van de twintigste eeuw.

15.00-17.00 uur

Plaats
Gravensteen
Zaal 011
Pieterskerkhof 6
2311 SR Leiden

De vergeten terrorist

Het nieuwste van de vele boeken van professor Ra Jong-yil is The Forgotten Terrorist (De vergeten terrorist). Het gaat over de Noord-Koreaanse terrorist Kang Mincheol, een kapitein in de Noord-Koreaanse speciale eenheden. Hij was een van de drie terroristen die in 1983 door Noord-Korea naar Myanmar werden gestuurd om de Zuid-Koreaanse president Chun Doo-Hwan te doden, die daar toen op staatsbezoek was. De aanvallers slaagden erin om hun bommen te laten ontploffen en hierdoor werden de meeste Zuid-Koreaanse afgezanten gedood. Het hoofddoel, de president, ontkwam echter door een reeks gelukkige toevalligheden. Na de aanval bleef Kang onbeschermd achter en raakte ernstig gewond toen hij gevangen werd genomen door de Myanmarese veiligheidskrachten. Hij werd ter dood veroordeeld, maar kreeg gratie. In mei 2008, nadat hij 25 jaar had overleefd, stierf hij in een Myanmarese gevangenis. Vrijwel niemand in Korea, Zuid of Noord, besteedde enige aandacht aan zijn dood. Binnen een paar jaar na de bomaanslag kwamen Noord- en Zuid-Korea nader tot elkaar, wat uiteindelijk leidde tot de ‘Sunshine Policy’ (zonneschijnpolitiek) van betrokkenheid onder de Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung. Kang bleef aan beide kanten echter vergeten, een tastbare herinnering aan de verdeelde realiteiten op het Koreaanse schiereiland.

Sunshine Policy

Professor Ra Jong-yil is één van de bekendste wetenschappers op het gebied van internationale betrekkingen in Noordoost-Azië en heeft vele boeken in het Engels en Koreaans gepubliceerd. Nauwelijks te onderschatten is zijn rol bij het bepalen van het Zuid-Koreaanse beleid ten aanzien van Noord-Korea onder de presidenten Kim Dae-jung (1998-2003) en Roh Moo-hyun (2003-2008). Dit was de periode van de zogenaamde ‘Sunshine Policy’ van positieve betrokkenheid bij Noord-Korea. Als erkenning voor zijn inspanningen op dit gebied ontving de Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung in datzelfde jaar de Nobelprijs voor de Vrede. Kim Dae-jung was het eerste Zuid-Koreaanse staatshoofd dat Noord-Korea zou bezoeken in 2000.

Ra Jong-yil heeft talrijke hoge overheidsposten bekleed. Onder zijn vele functies vallen de volgende op. Hij was:

• ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk en Japan<
  • eerste directeur van de National Intelligence Service (nationale inlichtingendienst)
  • speciaal adviseur van de directeur-generaal van de NIS
  • senior-adviseur van de president voor nationale veiligheid

Op dit moment is hij:

• University Distinguished Professor voor internationale betrekkingen aan Hanyang University in Seoul
  • voorzitter van de speciale commissie voor mensenrechten in Noord-Korea
  • lid van de beleidsadviescommissie
  • lid van de speciale commissie voor internationale mensenrechten, bij de nationale commissie voor mensenrechten

(2 mei 2014)