Universiteit Leiden

nl en

Studenten Security Studies uitgedaagd door veiligheidskwesties

In het tweede jaar van de bacheloropleiding Security Studies krijgen studenten een voorproefje van hun toekomstige carrière. Door zich te verdiepen in actuele veiligheidsvraagstukken worden ze geconfronteerd met de complexiteit van beleidsvorming en ontwikkelen van beleidsplannen.

Tijdens het vak Integrated Project 2 worden de studenten voorbereid op hun professionele loopbaan. Ze onderzoeken een beveiligings- of veiligheidsuitdaging die direct van organisaties en mensen uit het werkveld komt. Voor hen schrijven de studenten een beleidsplan waarin ze de casus analyseren en concrete aanbevelingen doen.  

Tutoren Valtr en Anouk begeleiden de studenten in het proces en zagen hoe zij intensief samenwerkten met hun opdrachtgevers. Valtr’s groep werkte samen met Paul Comenencia, lid van de Raad van State. Comenencia was voor het eerst opdrachtgever tijdens het vak en vroeg de studenten na te denken over de veiligheidsdreigingen in Caribische gebied van Nederland

Veiligheid op de Nederlandse Antillen

‘Deze casus was broodnodig’, aldus Valtr. ‘Het Caribisch gebied wordt vaak gemarginaliseerd, terwijl de veiligheidsdreigingen er toenemen. Comenencia daagde de studenten uit om te onderzoeken hoe Nederland beter kan samenwerken op het gebied van internationale veiligheid.' De studenten presenteerden originele invalshoeken: waar anderen inzoomden op maatregelen om drugshandel tegen te gaan, benadrukte een andere groep de urgentie van de klimaatcrisis omdat de eilanden in het Caribisch gebied onevenredig hard worden getroffen.

Volgens Valtr leidde het project tot hernieuwde interesse bij studenten in Caribische veiligheidskwesties. Sommigen overwegen nu zelfs een stage in de regio. Comenencia toonde zich onder de indruk van hun werk: ‘Hun aanbevelingen waren raak en goed onderbouwd.’

Radicalisering onder jongeren

Anouk begeleidde de groep studenten die samenwerkte met de Expertise-unit Sociale Stabiliteit van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op het ministerie hadden de studenten speeddates met medewerkers om hun opdracht beter te begrijpen: hoe voorkom je digitale radicalisering onder jongeren en vergroot je hun weerbaarheid?

De studenten hadden uiteenlopende aanbevelingen, zoals het invoeren van een landelijke strategie voor online mediawijsheid en het ontwikkelen van onderwijsmateriaal en trainingen over hoe jongeren kunnen omgaan met extremistische content op sociale media. Ook zouden ze inzetten op het versterken van lokale netwerken die zich bezighouden met radicalisering en extremisme. Anouk noemt de samenwerking ‘waardevol voor zowel de universiteit als het ministerie.'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.