Universiteit Leiden

nl en

Leidse studentenstartup ontwikkelt AI-tool om schrijfopdrachten na te kijken

Student Jeroen van Gessel merkte dat docenten weinig tijd hadden om uitgebreide feedback te geven op schrijfopdrachten. Samen met zijn technisch onderlegde vriend Menno Hahury richtte hij de startup Eduface op en ontwikkelde hij een AI-onderwijsassistent. 'De eerste gebruikers werken nu drie keer zo snel.'

'Ziet er goed uit, ga zo door', kreeg Jeroen meerdere malen als commentaar op opdrachten tijdens zijn hbo-studie. Als hij vroeg om uitgebreidere feedback, hadden docenten daar te weinig tijd voor. Samen met zijn vriend Menno die kunstmatige intelligentie studeert, zocht hij naar een digitale oplossing. 'We begonnen met het bouwen van een eigen model rond dezelfde tijd dat ChatGPT populair begon te worden.'

Inmiddels werkt Eduface met een eigen AI-taalmodel dat de studenten hebben getraind op een enorme dataset van schrijfopdrachten met bijbehorende feedback. Daarnaast is het model getraind om te checken op het juiste gebruik van bronnen. Eduface werkt naadloos samen met Brightspace, de veelgebruikte online leeromgeving voor onderwijsinstellingen.

Zo werkt de app

In plaats van algemene feedback te geven, highlight de app specifieke delen van de ingeleverde opdracht en plaatst daar direct opmerkingen bij. Die opmerkingen kunnen bijvoorbeeld gaan over academische schrijfstijl, maar ook over het gebruik van een verkeerde formule in een berekening. Eduface is geschikt voor diverse vakgebieden, van wiskunde tot geesteswetenschappen. Het team ontwikkelt momenteel specifieke toepassingen voor de pabo, rechten en geneeskunde.

Grote techbedrijven lanceren bijna maandelijks nieuwe innovatieve ai-toepassingen. Hoe kan een kleine startup van studenten daarmee concurreren? 'Grote techbedrijven proberen het grootste model te maken dat alles kan. Wij proberen juist het kleinste model te maken dat één ding goed doet', vertelt Jeroen. 'Deze aanpak resulteert in een goedkoop en energiezuinig taalmodel dat universiteiten zelfstandig kunnen draaien.'

Transparantie

Bovendien is Eduface transparant over de data waarmee hun taalmodel is getraind, in tegenstelling tot veel grote AI-bedrijven. Ook kan de docent op elk moment het taalmodel vragen waarom het bepaald commentaar geeft. 'Je kunt dan zien op welke trainingsdata het model zich baseert', legt Jeroen uit. Ook blijft alle gebruikersdata binnen Nederland, wat belangrijk is voor onderwijsinstellingen die strenge privacy-eisen stellen aan dit soort diensten.

Eduface ontving een investering van 70.000 euro van de Universiteit Leiden vanuit het Enterprise Leiden Fund. 'Daarmee konden we de eerste datasets bouwen, de eerste versie van ons model draaien en verschillende tests starten', zegt Jeroen. Voor de verdere ontwikkeling kreeg de startup nog eens 200.000 euro van fondsen van de Radboud Universiteit, Universiteit Twente en nog een aantal partners. De app wordt inmiddels getest door docenten van een aantal Nederlandse en Britse universiteiten. De eerste reacties zijn positief, docenten zeggen drie keer sneller feedback te kunnen geven met de app.

Binnen de Universiteit Leiden is Eduface nog niet te gebruiken. 'De data-veiligheid moet nog goedgekeurd worden door de universiteit,' zegt Jeroen. Hij hoopt dat zijn faculteit, Rechten, wil meedoen aan een pilot. 'Het recht is echt een vakgebied waar veel gedocumenteerd is. De app kan dan precies zijn in de feedback en specifieke jurisprudentie aanhalen. Dat vind ik zelf heel mooi aan ons model.'

Ondernemen naast je studie

Ondanks werkweken van 60 à 70 uur lukt het de eerstejaarsstudent om zijn studiepunten te halen. 'Het helpt enorm dat ik een deeltijdstudie doe, en niet bij de lessen hoef te zijn. Hoorcolleges kan ik online terugkijken. Twee weken voor de tentamens pak ik de studieboeken erbij. Tot nu toe heb ik alle tentamens gehaald.'

Het kantoor van Eduface zit in PLNT, het Leidse centrum dat startups faciliteert en ondersteunt. 'Ik heb daar verschillende startup-programma's doorlopen, dat was fantastisch. Je leert er ook veel mensen kennen. Het heeft mij enorm geholpen. Ik zou het studenten die willen ondernemen aanraden om contact met hen op te nemen.'

Heeft Jeroen nog andere tips voor studenten die willen ondernemen? 'Probeer iets unieks te vinden en zorg dat je een duidelijk idee hebt.' Kost je studie je al veel tijd? Dan is ondernemen tijdens je studie niet iets voor jou, zegt Jeroen. 'Maar als de studie je wel goed afgaat en het altijd een droom is geweest om een eigen bedrijf op te bouwen, ga er dan vooral voor. Het kan zeker, en ik ben er hartstikke blij mee.'

Eduface is nog niet in gebruik bij de Universiteit Leiden. Ben jij een docent bij de Universiteit Leiden en wil je meer informatie over het gebruik van AI? Neem dan contact op met het LLInC.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.