
Eten en armoede: voedingsonderzoek op het menu bij PRE Den Haag
beeld: Eric van den Bandt
Eten kan je veel over de levens van mensen vertellen, ontdekken de studenten van PRE Den Haag in een gastcollege. Enthousiast lepelen de studenten de kennis naar binnen. ‘De lessen hier zijn anders dan op school.’
Het college van voedingswetenschapper Laura van der Velde (34) stond op het menu bij het Pre-University College Den Haag, waar vijfdeklassers naast hun vwo-opleiding kennismaken met de universiteit. PRE-studenten leren hier niet alleen hoe de academische wereld eruitziet, maar ook wat ze als onderzoekers voor de maatschappij en de stad Den Haag kunnen betekenen.
Laura’s college sluit goed op aan op deze maatschappelijke focus: zij is actief bij de Haagse Health Campus, waar wetenschappers vanuit allerlei disciplines samen werken aan een gezondere stad en samenleving.
Kritisch in de les
Vol energie vertelt Laura over haar onderzoek in Haagse krachtwijken naar de impact van armoede op gezonde eetgewoontes. Daarbij kijkt ze naar het verband tussen het ervaren van voedselonzekerheid en voedselkwaliteit. ‘Met voedselonzekerheid bedoelen we onvoldoende toegang tot veilig en voedzaam eten om gezond te leven. Uit onze onderzoeken blijkt dat dit tot ongezondere voedingspatronen kan leiden.’
-
Laura en de PRE-studenten nemen samen haar onderzoek door. -
Laura en de PRE-studenten nemen samen haar onderzoek door.
Tijdens het college worden de PRE-studenten uitgedaagd na te denken over de ingrediënten van een goed onderzoek. Zo vraagt Laura hoe je in dit geval het beste de onderzoeksgroep kunt bereiken. Al snel schiet een hand omhoog. ‘Je zou mensen bij de supermarkt kunnen vragen’, merkt een PRE-student op. Laura reageert enthousiast: ‘Goed idee! Mensen actief benaderen werkte voor ons het beste.’
'Hoe kom je erachter of iemand 250 gram groente per dag eet?'
Daarnaast stellen de studenten zelf kritische vragen. ‘Hoe kom je er eigenlijk achter of iemand 250 gram groente per dag eet? Dat weten mensen zelf toch niet?’ Dat klopt, zegt Laura. ‘Daarom vroegen we hoeveel opscheplepels groente iemand op een dag eet. Maar het is niet perfect.’
Ook analyseren de PRE’ers scherp de vragen over fruit in de vragenlijst, die alleen nagaan hoeveel en hoe vaak respondenten fruit eten. ‘Hoe houd je dan rekening met het soort fruit en hoe zoet het is?’
Interessant, interactief en diepgaand
De vele vragen tonen het enthousiasme van de studenten. ‘Ik vind gezond eten heel interessant’, vertelt Goshi bevlogen (16, Edith Stein College), ‘maar over het verband met armoede heb ik nog niet eerder nagedacht. Ik wil nu graag meer met dit onderwerp doen.’Harleen (17, Hofstad Lyceum) deelt haar interesse. ‘Zelf wil ik graag in de zorg werken’, legt ze uit. ‘Daar kan voedsel ook een belangrijke rol spelen.’
Verder waarderen de PRE-studenten de universitaire manier van lesgeven. ‘De lessen hier zijn anders dan op school’, stelt Goshi. ‘De docent vertelt meer, maar het is ook interactiever. Daardoor wordt het ook diepgaander.’

Door de ogen van een ander
Een voorbeeld van het interactieve onderwijs is de ‘photovoice’-methode, waarbij deelnemers zelf foto’s maken en die bespreken met onderzoekers om te laten zien hoe zij een onderwerp beleven. Vandaag bespreken de studenten de foto’s die ze zelf maakten van dingen die volgens hen met gezond eten en armoede te maken hebben.
In de collegezaal ontstaan al gauw levendige gesprekken
In de collegezaal ontstaan al gauw levendige gesprekken. ‘Ik snap dat mensen die het niet zo breed hebben ongezonder eten’, zegt Goshi over haar screenshot van een supermarktwebsite. Een felgekleurde zak chips schittert daarop naast een verfijnd-ogende zak nootjes. ‘Chips zijn veel goedkoper dan noten.’ De PRE-studenten discussiëren druk over hoe dat zou kunnen veranderen.
Docent Laura is blij met die oplossingsgerichtheid. ‘Bij photovoice worden deelnemers zelf ook een beetje onderzoeker’, legt ze uit. ‘Je kunt dan ook goed samen nadenken over hoe je je bevindingen kunt omzetten naar actie.’ De onderzoeksmethode past dan ook goed bij PRE Den Haag: het draait niet alleen om je eigen ontwikkeling, maar ook om hoe je echt verschil kunt maken voor de mensen om je heen.

PRE Den Haag
Pre-University College Den Haag is een éénjarig programma voor leerlingen in 5 vwo in de regio Den Haag. Deelnemers volgen colleges aan de universiteit, ontdekken hun kwaliteiten en tackelen een lokaal probleem met design thinking. Lees meer.