Universiteit Leiden

nl en

‘Ik voel de liefde en passie van iedereen voor de Hortus’

Als vader van een gezin met vier kinderen kwam hij al regelmatig in de Hortus. Nu komt Tom Schreuder er ook voor zijn werk. Dagelijks komt hij vanuit Lisse op de fiets. De nieuwe zakelijk directeur noemt het een ‘perfecte match’.

In een bomvol Hortuscafé kijkt hij tevreden om zich heen. ‘Hier hoef ik niks meer aan te doen,’ grapt Schreuder. ‘En dat op een dinsdagmiddag in februari.’ Drie weken is de kersverse directeur nu aan de slag in Leiden. Na negen jaar als commercieel manager bij Keukenhof zocht hij een nieuwe baan. 

‘In de Hortus komt alles bij elkaar: cultuur, natuur, toerisme en wetenschap. Best uniek dat ik dat gevonden heb.’

In de Hortus komt alles bij elkaar 

De functie van zakelijk directeur lijkt hem op het lijf geschreven. ‘Ik heb gevonden wat ik zocht; werk in de buurt van Lisse en mijn affiniteit met planten en natuur moet tot zijn recht komen. Ik ambieerde een functie die werk-technisch gezien een ‘next step’ is. In deze baan zit bedrijfsvoering, financiën en het onderdeel zijn van de universiteit. En in de Hortus komt alles bij elkaar: cultuur, natuur, toerisme en wetenschap. Best uniek dat ik dat gevonden heb.’  

Tijdens zijn tijd bij Keukenhof ontstond de liefde voor de natuur. ‘Ik ontdekte dat groen ons veel welvaart heeft gebracht. Denk aan de VOC-tijd, tulpen die gecultiveerd worden; het economische belang was en is groot. Daarnaast maken groen en buiten zijn de mensen blij. Alles hangt met de natuur samen, geschiedenis, economie én het welzijn van de mens. Dat was een eyeopener.’  

De eerste weken bij de botanische tuin noemt Schreuder prettig. ‘Ik voel me thuis. Het is nu nog voornamelijk kennismaken. Het team is een mooie mix van jong en oud met een grote passie voor de hortus.’  

Visitekaartje voor de universiteit 

Naast kennismaken staat de komende tijd een belangrijke zoektocht op het programma: het vinden van de nieuwe prefect, de wetenschappelijke directeur met wie Schreuder de tweekoppige directie vormt. De belangrijkste missie is straks om een strategische toekomstvisie op papier te zetten. ‘Wij als nieuwe directie moeten de kernwaarden die de Hortus al heeft, verder uitbouwen. Er staat een mooi bedrijf, met veel bezoekers. Een visitekaartje voor de universiteit. Wat gaan we doen om die toekomst te waarborgen?'

Teamwork is de sleutel tot succes 

Met wij doelt de Lissenaar op het hele team. ‘Daar zit ook mijn kracht. Hoe kan je als team het maximale eruit halen voor onze bezoeker? Iedereen draagt bij; educatie, groenteam, frontoffice, sales, marketing. Jonge mensen brengen hun dynamische kant in en de oudere collega’s hun kennis en ervaring.’  

Want dat de Hortus een verhaal met impact te vertellen heeft is volgens Schreuder helder. ‘De Hortus heeft alles. Mijn voorgangers hebben hier honderden jaren geleden de eerste stenen gelegd. Ik heb zin om ook mijn steentje bij te dragen.’  

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.