Eredoctoraten voor Bonnie Honig, Eliot Higgins en Kelly Chibale

De Universiteit Leiden reikt in haar lustrumjaar drie eredoctoraten uit. Ze gaan naar waarheidsvinder en Bellingcat-oprichter Eliot Higgins, feministisch en juridisch theoreticus Bonnie Honig en Kelly Chibale, hoogleraar organische chemie die zich inzet voor de bestrijding van endemische ziekten, zoals malaria.

Op 7 februari 2025, tijdens de 450e dies natalis van de Universiteit Leiden worden de eredoctoraten uitgereikt. Chibale, Honig en Higgins ontvangen de eredoctoraten voor hun bijzondere verdiensten voor de wetenschap, het onderwijs en de samenleving.

Eliot Higgins

Eliot Higgins is een Britse burgerjournalist, blogger en oprichter van het onderzoeksjournalistiekcollectief Bellingcat, dat misstanden in conflicten en mensenrechtenschendingen identificeert op basis van open data, zoals video’s, satellietbeelden, foto’s en sociale media. Eliot Higgins heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de Syrische burgeroorlog, het neerhalen van vlucht MH17 en de vergiftiging van Sergej en Joelia Skripal

Higgins ontvangt een maatschappelijk eredoctoraat voor zijn bijdragen aan het gebruik van open source intelligence - het verzamelen en analyseren van informatie uit openbaar beschikbare bronnen - om historische accuratesse en een eerlijke rechtsgang te waarborgen. Data die ook gebruikt kunnen worden als bewijsvoering in internationale strafzaken. Met haar aanwezigheid in Den Haag levert de Universiteit Leiden een bijdrage aan kennisontwikkeling op het gebied van vrede, recht en veiligheid.

Kelly Chibale

Kelly Chibale is hoogleraar organische chemie aan de University of Cape Town (Zuid-Afrika). Zijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen, in het bijzonder voor malaria en tuberculose. Chibale is de eerste die een antimalariamiddel van Afrikaanse oorsprong tot de klinische ontwikkelingsfase heeft gebracht. Inmiddels heeft hij twee middelen tegen malaria in een ver ontwikkelingsstadium ontwikkeld. Eén daarvan laat al veelbelovende resultaten bij patiënten zien.

Chibale ontvangt een wetenschappelijk eredoctoraat voor zijn baanbrekende werk op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe medicijnen om endemische ziekten in Afrika te bestrijden. Hij heeft uitzonderlijk leiderschap getoond met de oprichting in 2019 van de stichting H3D. H3D is een van de weinige geneesmiddelenontdekkingscentra op het continent en richt zich tevens op het opleiden en behouden van getalenteerde Afrikaanse wetenschappers. Het werk van Chibale is een grote bron van inspiratie voor de volgende generatie Afrikaanse wetenschappers.

Bonnie Honig

Bonnie Honig is een bekende Canadees-Amerikaanse politiek filosoof die politieke, juridische en geesteswetenschappelijke perspectieven combineert in haar onderzoek naar democratie. In een democratie spelen onophoudelijk conflicten en kunnen publieke en private belangen schuren. Publieke zaken zoals onderwijs en gezondheidszorg zijn volgens Honig een voorwaarde voor democratie. Ze ziet een belangrijke rol weggelegd voor burgers om over publieke zaken strijd te voeren en zo tot gezamenlijk politiek handelen te komen. Die strijd is bovendien niet iets wat weggestopt moet worden, hoezeer de politieke filosofie dat ook probeert. Kritiek op ongelijkheid en uitsluiting staan eveneens centraal in Honigs werk. Daarnaast is Honig groot kenner van het werk van de beroemde filosoof Hannah Arendt, die voor haar een belangrijke inspiratie is. Bekende werken van Honig zijn de klassieker Political Theory and the Displacement of Politics (1993), Emergency Politics: Paradox, Law, Democracy (2009) en ‘Public Things: Democracy in Disrepair’ (2017).

Honig krijgt van de Universiteit Leiden een wetenschappelijk eredoctoraat vanwege haar bijzondere bijdragen aan de democratietheorie in de afgelopen dertig jaar. Onderzoek naar recht en politiek heeft zij een interdisciplinaire impuls gegeven door vakgebieden als filosofie, rechten, politieke wetenschappen en culturele studies te combineren. Zij is de Nancy Duke Lewis professor of Modern Culture and Media (MCM) and Political Science aan Brown University (Verenigde Staten).

Uitreiking

Bonnie Honig krijgt het eredoctoraat op voordracht van de faculteit der Rechtsgeleerdheid. Erepromotor is Bastiaan Rijpkema, hoogleraar Encyclopedie van de Rechtswetenschap, bijzonder hoogleraar Verdraagzaamheid en wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Metajuridica.

Kelly Chibale krijgt het eredoctoraat op voordracht van de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, faculteit der Sociale Wetenschappen en het LUMC. Hij ontvangt het eredoctoraat uit handen van Gilles van Wezel, hoogleraar Moleculaire Biotechnologie.

Eliot Higgins krijgt een maatschappelijk eredoctoraat op voordracht van de faculteit Governance & Global Affairs. Hij ontvangt het eredoctoraat uit handen van Bas Rietjens, bijzonder hoogleraar Intelligence in War and Conflict.