Is het voorzorgsbeginsel voldoende verankerd in de Omgevingswet?

Op dinsdag 15 oktober 2024 nam Rogier Kegge, universitair docent Staats- en bestuursrecht, deel aan de zogenoemde technische briefing van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat over het voorzorgsbeginsel.

Het voorzorgsbeginsel is één van de belangrijkste rechtsbeginselen in het internationale en Europese milieurecht. Het beginsel houdt in dat bedrjiven en overheden actie ondernemen wanneer er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat activiteiten mogelijke schadelijke effecten op het milieu of de gezondheid kunnen hebben.

Kegge schreef samen met prof. mr. Kars de Graaf van de Rijksuniversiteit Groningen een wetenschappelijke factsheet over het voorzorgsbeginsel en hoe dit beginsel is verankerd in het huidige omgevingsrecht. De centrale vraag was of het voorzorgsbeginsel voldoende is verankerd in de Omgevingswet en hoe omwonenden beter beschermd kunnen worden tegen negatieve gevolgen van industrie.

Kijk het debat terug

Foto: Patrick Hendry via Unsplash