Conferentie 'A Changing Europe in a Changing World'

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 september 2024 vond de jaarlijkse bijeenkomst van de European Group of Public Law (EGPL) plaats in Legrena, Griekenland.

Het thema van de conferentie van dit jaar was ‘A Changing Europe in a Changing World’. Bijzondere aandacht was er voor de rechtsstaat die in verschillende landen onder druk staat.

Tijdens de conferentie sprak Annemarie Drahmann, universitair hoofddocent aan de afdeling staats- en bestuursrecht, over het belang van toegang tot overheidsinformatie voor de democratische rechtsstaat. Tijdens haar presentatie wierp zij de prikkelende stelling op of het tijd was dat een Europese richtlijn wordt vastgesteld om dat recht op overheidsinformatie te borgen. Dit leidde tot een interessante discussie tussen de wetenschappers die uit heel Europa naar de conferentie waren komen.

De EGPL is een onderdeel van de European Public Law Organization (EPLO). EPLO is een internationale organisatie die zich inzet voor het creëren en verspreiden van kennis op het gebied van publiekrecht, waaronder onder meer nationaal, vergelijkend en Europees publiekrecht, mensenrechtenrecht en milieurecht.

Wetenschappers, rechters en advocaten uit heel Europa waren bij de EGPL conferentie aanwezig. Vanuit de Universiteit Leiden was, naast Annemarie Drahmann, ook Demy Jongkind, promovenda bij de afdeling Staats- en bestuursrecht, aanwezig.