Wim Voermans winnaar boek van het jaar 2023 University of Texas School of Law

Het boek met de titel ‘The story of constitutions’ probeert interdisciplinair te begrijpen waar de grondwet vandaan komt en waarom het juist nu in korte tijd viral is gegaan. Waarom is dit oeroude fenomeen de laatste jaren zo in populariteit toegenomen en ook nog eens in een tijd, waarin democratieën wereldwijd onder grote druk staan.

Voermans zocht uit waarom zo veel landen de laatste decennia een grondwet hebben ingevoerd. Maar liefst 189 van de 193 leden van de VN hebben tegenwoordig een grondwet. Waarom leven wereldwijd meer mensen onder een grondwet dan onder een eigen dak? Waarom hebben meer mensen grondwettelijke rechten dan een dagelijkse warme maaltijd, een smartphone of onderwijs? Wat voor soort rage is dat? Is het een blijvertje? En waarom is onze tweehonderd jaar oude grondwet in Nederland juist geeuwnieuws? Is dat erg? Niet volgens dit boek. Het boek is een gedeeltelijke vertaling van de Nederlandse versie van het boek ‘Het verhaal van de grondwet’.

Voermans zal de prijs tijdens de uitreiking op 9 september a.s. aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Texas, Austin in ontvangst nemen.

De prijsuitreiking is live te volgen via deze Zoom-registratielink.

Tijd: 18:45-20:00 (Leiden)

Meer informatie over beide boeken

The story of constitutions (Cambridge University Press, 2023)

Het verhaal van de grondwet (Prometeus, 2019)