Veni-subsidie voor Melanie Fink

Melanie Fink, universitair docent Europees recht, heeft een Veni-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Deze onderzoeksbeurs biedt Fink de mogelijkheid om gedurende drie jaar haar ideeën over ‘Gateways for Humanity: The Duty to Reason in the Automated State’ verder te ontwikkelen.

Onderzoek

Een van de grootste uitdagingen voor de toekomstige geautomatiseerde staat is het gebrek aan menselijkheid. Algoritmische voorspellingen reduceren de complexiteit van het menselijk leven tot een aantal gegevens die op vaak onbegrijpelijke wijze tot een bepaalde uitkomst leiden. Deze onderwerping aan onberedeneerde staatsmacht is dehumaniserend. Dit project maakt gebruik van de EU verplichting om beslissingen met redenen te omkleden om zo meer menselijke betrokkenheid in geautomatiseerde processen te bewerkstelligen. Door de reikwijdte van de EU motiveringsplicht te vergroten, zorgt dit project ervoor dat deze verplichting een centrale rol inneemt in het aanpakken van de dehumanisering van de geautomatiseerde staat.

Veni

Veni is een financieringsinstrument uit het NWO-Talentprogramma. Het geeft excellente onderzoekers de kans om gedurende drie jaar hun ideeën verder te ontwikkelen. In totaal ontvangen 21 Leidse wetenschappers dit jaar een Veni-beurs.

Foto: Carlos Muza via Unsplash