Podcast - Vergeten pionier: Ida Frye, de vroege onderzoeker van autisme

Ontdek het baanbrekende werk van Ida Frye in autismeonderzoek, vaak vergeten in de geschiedschrijving. Luister naar deze podcast van de NPO met o.a. universitair docent historische pedagogiek en genderstudies Annemieke van Drenth.

Orthopedagoog Ida Frye (1909-2003), bekend als Zuster Gaudia, is een van de eerste wetenschappers die zich verdiept in autistisch gedrag bij kinderen. Ze schreef al in 1939 over haar bevindingen, geïnspireerd door haar werk met de vierjarige Siem, een jongen met autistisch gedrag die dankzij haar therapie duidelijke vooruitgangen boekte.

Ondanks haar baanbrekende werk zien we in de geschiedschrijving vooral namen van mannelijke ‘ontdekkers’ van autisme, terwijl Frye's bijdrage vaak wordt vergeten. Hoe kan dat? En wat gebeurde er verder met Siem?

Podcast 'Alles voor de wetenschap' gelanceerd

Veel vrouwelijke Nederlandse wetenschappers uit de vorige eeuw deden belangrijke ontdekkingen, maar kregen geen erkenning. In een vijfdelige podcast van de NPO onderzoekt wetenschapsjournalist Edda Heinsman hun levensverhalen, inclusief obstakels en drijfveren. Beluister "Alles voor de wetenschap" ››