Faculteit Rechtsgeleerdheid en SEO gaan invoeringstoets klokkenluiderswet uitvoeren

SEO en de afdelingen ondernemingsrecht en sociaal recht van de Universiteit Leiden gaan de invoeringstoets wet bescherming klokkenluiders voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitvoeren.

Ze zullen in kaart te brengen wat de gevolgen zijn van de wijzigingen van de wet voor de doelgroepen, d.w.z. personen die in een werkgerelateerde context meldingen doen, (potentiële)melders in de zin van de Wbk, werkgevers (publiek en privaat) en de bevoegde autoriteiten.

Er is daarbij aandacht voor onder meer de volgende vragen:

1. Hoe pakt de regeling uit voor de doelgroep (d.w.z. (potentiële) melders, werkgevers en bevoegde autoriteiten) onder andere met betrekking tot de uitvoerbaarheid en de rechtsbescherming die geboden wordt.

2. In hoeverre zijn er signalen die erop kunnen wijzen dat de wetgeving niet werkt zoals bedoeld?

3. Ontstaan er in de praktijk knelpunten of onbedoelde effecten?

De betrokken onderzoekers zijn vereerd dat ze dit mooie en maatschappelijk relevante onderzoek mogen uitvoeren.

Wouter Elsenburg, Max Derck Stäbler en Nils Verheuvel (SEO)

Yvonne Erkens, Zelda Geels en Harold Koster (UL)

Foto: randominstitute via Unsplash