Video: Zo doen Leidse archeologen opgravingen in Oss

Al vijftig jaar graven Leidse archeologen het verleden van Oss op en hebben studenten hier hun eerste ervaring met veldwerk. Wat is de oogst van een halve eeuw onderzoek en onderwijs? Archeoloog Richard Jansen en zijn studenten nemen ons mee naar het grootste opgravingsproject van Nederland.

In weer en wind doen de archeologen dit jaar onderzoek op een drassig veld net buiten de stad. Tussen de buien door legt Richard Jansen uit dat de opgravingen in de gemeente Oss een schat aan informatie opleveren. Het begon in 1933 met de ontdekking van een bijzonder rijk vorstengraf. Sindsdien deden de onderzoekers samen met lokale archeologen tienduizenden vondsten, waaronder tempels, plattegronden van huizen, zwaarden, sieraden en gebruiksvoorwerpen als potten en gereedschap. De oudste resten zijn 5.000 jaar oud en komen uit de steentijd. In de video legt Jansen uit hoe al deze puzzelstukjes samen het verhaal vertellen over duizenden jaren bewoning van dit stukje Noord-Brabant.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Veldwerk studenten

Het grootste opgravingsproject van Nederland biedt ook een uitgelezen kans voor Leidse studenten om letterlijk in de klei en het zand het vak van archeoloog te leren. Twee weken lang graven ze mee, onderzoeken ze sporen en registeren kleurveranderingen in de bodem. Ook voor hen geldt dat het werk doorgaat in weer en wind. Hoe bevalt deze eerste realistische kennismaking met het veldwerk en het minutieus analyseren van de bodemresten? Kijk en luister wat ze leren van hun eerste veldervaring.

Dit najaar is vanaf september een expositie te zien in de Oude UB (Rapenburg 70) over vijftig jaar opgravingen in Oss.

Foto en video: Danique ter Horst