Meehelpen een Serious game ontwikkelen in Psychologielab op Wielen?

Psychologielab op Wielen maakt wetenschap toegankelijk voor iedereen. Maandag 24 juni staan we weer met ons mobiele lab bij de Oude Sterrewacht vlakbij het Singelpark in Leiden. Doe mee aan ons onderzoek om beter emoties te leren herkennen met een Serious game en lees meer over deelnemer Maxime en game-ontwikkelaar Diego Arize.

De deelnemer

Maxime Hendriks heeft zelf gestudeerd in Leiden. ‘Geen Psychologie, maar net als veel anderen ben ik geïnteresseerd in gedrag van mensen.’ Hij liep eerder al langs de bus samen met een vriend en zag twee lief lachende gezichten bij Psychologielab op Wielen. En ook het onderzoek trok zijn aandacht. ‘Omdat het gaat over emoties herkennen. Ik merk bijvoorbeeld dat als ik emoticons op mijn mobiel gebruikt ik daar een andere invulling aan geef dan de ontvanger. Daarom wil ik meer weten over emotieherkenning.’ Hij heeft nog nooit eerder aan onderzoek meegedaan, maar komt nu speciaal terug naar de bus om mee te doen aan het onderzoek.

Het onderzoek

Voor het onderzoek zitten deelnemers 30 minuten in de bus. Tijdens het experiment krijgen ze beelden te zien van mensen met emoties. De vraag is om de intensiteit van de emoties die ze zien in te schalen. Mensen tonen bijvoorbeeld blijdschap en dan geven de deelnemers aan hoe intens of neutraal ze die blijdschap waarnemen; en ook bij andere emoties zoals verdrietig, boos en verbazing. Vervolgens krijgt zo’n proefpersoon gedurende zeven dagen een training van vijf minuten per dag. Daarna herhalen ze de test in het busje om te onderzoeken of er een verbetering is opgetreden.

De game-ontwikkelaar

Diego Arize is software-ingenieur in het Comparative Psychology & Affective Neuroscience (CoPAN)-lab van Mariska Kret en bedreven in game-ontwikkeling en machine learning. Arize: 'Het Psychologielab op Wielen helpt ons om wetenschap buiten de muren van de universiteit te brengen. Door zoveel mogelijk verschillende deelnemers te onderzoeken ontwikkelen we de app op zo’n manier dat zoveel mogelijk mensen er wat aan hebben. Om de verschillen in kaart te brengen worden de deelnemers een aantal vragen gesteld over sociale vaardigheden, gewoonten en demografische gegevens. Iedereen is anders en ook daarin zijn we als onderzoekers geïnteresseerd. In Psychologielab op Wielen zien we live of de app werkt.’

Psychologielab op Wielen maakt wetenschap toegankelijk voor iedereen: met ons mobiele lab bereiken we letterlijk de mensen op straat. Van bruisende stadscentra tot afgelegen gebieden, overal waar ons lab staat kun je heel laagdrempelig meedoen aan onderzoek. Met Citizen Science zorgen we samen voor nieuwe inzichten en een beter begrip van ons brein en gedrag. Meedoen of meedenken? Psychologielab op Wielen huren? Het kan allemaal met Psychologielab op Wielen