Hilde Woker en Renate Reitsma benoemd tot leden National Ocean Decade Committee

Het National Ocean Decade Committee heeft twee nieuwe leden benoemd van de Universiteit Leiden. Hilde Woker en Renate Reitsma zullen zich als leden van dit comité inzetten om het het belang van oceaanwetenschappen te promoten.

Hilde Woker zal vanuit haar positie als universitair docent bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid bijdragen aan het comité, en Renate Reitsma vanuit haar rol als PhD-kandidaat bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Het National Ocean Decade Committee van het Koninkrijk der Nederlanden is een nationaal, interdisciplinair initiatief. Het is opgericht om invulling te geven aan de Decade of Ocean Science for Sustainable Development uitgeroepen door de Verenigde Naties.

Interdisciplinair netwerk voor de oceaanwetenschappen

Het comité bestaat uit onafhankelijke oceaanexperts uit verschillende disciplines, instellingen, sectoren en carrièrefasen. Het comité zet zich in om oceaanexperts en stakeholders binnen het Koninkrijk (inclusief de Caribische eilanden) samen te brengen, nationale initiatieven te verbinden met het internationale netwerk van de UN Ocean Decade en het bewustzijn van de rol en het belang van oceaanwetenschappen te vergroten. Het comité werd officieel geïnstalleerd door de directeur-generaal Water en Bodem van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Jaap Slootmaker, op 5 juni, in het kader van Wereldoceaandag (8 juni)

Leden van Universiteit Leiden

Vanuit de Universiteit Leiden zijn twee nieuwe leden benoemd:

• Renate Reitsma, promovendus bij het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS) van de Universiteit Leiden, doet onderzoek naar diepzeemijnbouw en hoe publiek-private partnerschappen de transitie naar een schone energie-economie aanpakken.
  • Dr. Hilde Woker, universitair docent internationaal publiekrecht bij het Grotius Centre for International Legal Studies, is een expert op het gebied van het recht van de zee. Haar onderzoek richt zich op de interface tussen recht en wetenschap binnen het recht van de zee.

Zie hier mee informatie over de National Ocean Decade Committee.

Foto: Wereldoceaandagen.nl