Wetenschappers starten campagne tegen bezuinigingen

Wetenschappers van Universiteit Leiden zijn een campagne gestart tegen de bezuinigingen op universiteiten. Tijdens de lunch geven ze in Den Haag en Leiden van 26 juni t/m 11 juli pitches over het belang van onderzoek en hoger onderwijs.

Het nieuwe Kabinet heeft plannen aangekondigd om bijna een miljard euro te bezuinigen op het hoger onderwijs. Deze bezuinigingen brengen niet alleen het werk op universiteiten in gevaar, maar bedreigen ook de toekomst van Nederland.

De geplande bezuinigingen bedreigen het voortbestaan van essentiële opleidingen, faculteiten en universiteiten. Dit zal cruciale kennis en inzichten vernietigen die van groot belang zijn voor de Nederlandse maatschappij, zowel nu als in de toekomst. Zonder ons onderzoek is Nederland in gevaar, stellen de wetenschappers.

Met hun campagne willen wetenschappers beleidsmakers, journalisten, Kamerleden en het algemene publiek bewust maken van de verwoestende impact van deze bezuinigingen en hen mobiliseren om actie te ondernemen. Het college van bestuur van de Universiteit Leiden steunt de campagne van harte.

Dagelijkse pitches

Tijdens de campagne pitchen onderzoekers dagelijks over het belang van onderzoek en hoger onderwijs. Dit doen zij van 26 juni t/m 11 juli tijdens ‘Lunch Talks’ vanaf 12 uur in het Wijnhavengebouw in Den Haag en in Leiden (BplusC Nieuwstraat). In vijftien minuten leggen wetenschappers uit waarom hun onderzoek van onschatbare waarde is voor de maatschappij. Daarbij gaan ze in op vragen als ‘Waarom zou de maatschappij mijn werk moeten financieren?’ en ‘Wat verliest Nederland als dit onderzoek verdwijnt?’ Na de presentaties is er ruimte voor het stellen van vragen en om in gesprek te gaan met de sprekers.

Naast de Lunch Talks maken diverse wetenschappers in videoboodschappen het belang van onderzoek voor Nederland duidelijk.

Wie spreekt er?

Op de campagnepagina is te zien welke sprekers een pitch houden en waar ze dit doen.

Aanmelden als spreker

Wil je zelf pitchen of je aanmelden om een videoboodschap op te nemen over het belang van jouw onderzoek? Dat kan ook op de campagnepagina.