Hoogleraar Psychologie Carsten de Dreu neemt afscheid op 18 juni

Na acht jaar als hoogleraar bij het Instituut Psychologie maakt Carsten de Dreu een overstap naar Rijksuniversiteit Groningen, waar hij benoemd is op de leerstoel 'Foundations of Cooperation and Social Organisation'. Op 18 juni neemt hij afscheid van collega's bij Universiteit Leiden.

De Dreu's fundamentele onderzoek wordt gekenmerkt door een interdisciplinaire benadering, met verbindingen tussen psychologie, economie, sociologie en biologie

Zoals wellicht bekend, heeft Prof.dr. Carsten de Dreu per 1 augustus een positie aanvaard bij de Rijksuniversiteit Groningen. Carsten trad na een eerdere aanstelling aan de Universiteit van Amsterdam in 2015 aan als hoogleraar bij de sectie Sociale, Economische en Organisatiepsychologie. Hier droeg (en draagt) hij met zijn onderzoek naar conflict en coöperatie in grote mate bij aan het succesvolle onderzoeksprogramma ‘Social Decision Making’. Nationaal en internationaal is de hoge kwaliteit van zijn onderzoek gewaardeerd, hetgeen onder andere in zijn Leidse periode leidde tot toekenning van de Carole and Ed Diener Award for Social Psychology (2017), de Spinozaprijs (2018), en recentelijk de Alexander von Humboldt Research Prize (2024).

Zijn fundamentele onderzoek wordt gekenmerkt door een interdisciplinaire benadering, met verbindingen tussen psychologie, economie, sociologie en biologie. De nieuwe positie aan de Rijksuniversiteit Groningen biedt hem de mogelijkheid om die interdisciplinariteit nog verder uit te bouwen met zijn benoeming op de interfacultaire leerstoel ‘Foundations of Cooperation and Social Organisation’. We zien Carsten uiteraard niet graag vertrekken als sectie en als instituut, maar begrijpen ook dat dit een mooi nieuw avontuur is dat op zijn lijf geschreven lijkt. We wensen hem en de Rijksuniversiteit Groningen dan ook alle succes.

Op 18 juni is er een ‘afscheidsborrel’ gepland in het restaurant van FSW; van 16.00 tot 17.30 uur. Dit is dan ook een goede gelegenheid voor alle geïnteresseerden uit ons instituut om hem nog eens de hand te schudden en persoonlijk te spreken.