Lobbyen of belobbyd worden: een workshop over keuzes beïnvloeden
‘If you’re not at the table, you’re on the menu’ is een bekend gezegde binnen de Public Affairs. Of je nu werkt bij de overheid, in het bedrijfsleven of bij een maatschappelijke organisatie, als er invloed uitgeoefend moet worden speelt lobbyen een rol., De vraag is hoe je effectief invloed kan uitoefenen. Deze kwestie stond centraal tijdens een workshop voor jonge alumni.
Op dinsdag 23 april organiseerde Universiteit Leiden Academy in samenwerking met het Jong Alumni Netwerk (JAN) en Centre for Professional Learning (CPL) een interessante workshop over het beïnvloeden van keuzes. Het was een inspirerende middag met een zaal vol jonge alumni die als professionals vaak te maken hebben met lobbyen op de werkvloer. Dr. Carola Schoor, programmaleider Politiek en Bestuur bij het CPL, nam de deelnemers mee in de wereld van beleidsbeïnvloeding aan de hand van veel voorbeelden uit de hedendaagse politiek. Want effectief invloed uitoefenen vereist inzicht in politieke en bestuurlijke processen.
Wat houdt lobbyen in en wie is nu een lobbyist?
Lobbyen is één manier waarop keuzes beïnvloed kunnen worden. Er werd dieper ingegaan op de verschillende manieren van beïnvloeding, zowel maatschappelijke beïnvloeding als beïnvloeding van besluitvormers, bijvoorbeeld door bewustmaking of campagnes. Ook werden de verschillende taken van een lobbyist besproken. Het werk van een lobbyist omvat voornamelijk het 'speuren' naar informatie die belangrijk is voor het werkveld of de sector, maar het is ook belangrijk dat een lobbyist gebruik kan maken van een netwerk, bruggen kan slaan en met tegenslagen kan omgaan want lobbyen vergt doorzettingsvermogen.
Veel deelnemers zagen zichzelf niet als lobbyist, maar komen er als professional wel mee in aanraking. Een belangenbehartiger, Public Affairs adviseur, strategisch adviseur, aanjager, kwartiermaker, activist… Vaak identificeren mensen zich niet als lobbyist maar herkennen ze zich wel in één van de voorgaande termen.
Hoe kun je effectief invloed uitoefenen?
Om keuzes te beïnvloeden is het belangrijk goed te kunnen overtuigen en sterk te kunnen argumenteren. Hiervoor werd teruggegrepen naar Aristoteles en zijn denken over ethos, pathos en logos. Deelnemers kregen handvatten voor een argumentatiestructuur en er werd ook aandacht besteed aan framing en hoe je door woordkeuze en het oproepen van positieve of negatieve associaties iemand onbewust een bepaalde richting op kunt sturen. Inzicht in framing en strategisch gebruik hiervan, zo blijkt, kan van grote waarde zijn bij het beïnvloeden van keuzes.
Een reeks aan workshops voor jonge alumni
Deze workshop Keuzegedrag maakt deel uit van een reeks workshops met als doel jonge alumni kennis te laten maken met het opleidingsaanbod voor (jonge) professionals. In de maand mei zal Yvonne Erkens van Leiden Law Academy een workshop geven over duurzaamheid.
Het Centre for Professional Learning
In het hart van Den Haag is er bij het Centre for Professional Learning (CPL) ruimte om je te blijven ontwikkelen op academisch niveau. Ben je toe aan de volgende stap in je carrière? Leer door en blijf up-to-date om vraagstukken van vandaag en morgen rondom Veiligheid, Politiek & Bestuur, Diversiteit & Inclusie en Publiek Leiderschap op te lossen. Het Centre for Professional Learning (CPL) is het expertise centrum van Universiteit Leiden in Den Haag voor leren en ontwikkelen in het publieke domein. Uitdagend, innovatief, academisch onderbouwd en praktijkgericht. CPL werkt daarbij samen met partners in diverse disciplines, sectoren, landen en continenten, op het snijvlak tussen theorie en praktijk.
Meer weten? Klik hier