Leidse student Lucas Pistorius wint de Thorbecke-lezing pleitwedstrijd

Op vrijdag 19 april vond de Thorbeckelezing 2024 plaats, met als thema ‘De rol van het Hof van Justitie bij de bescherming van de consument’. Voorafgaand hielden studenten van de Universiteit Leiden en Gent een pleitwedstrijd over hetzelfde onderwerp.

Sinds 1975 is er een nauwe samenwerking tussen de Universiteit Gent en de Leiden Law School. Elk jaar geeft een van de hoogleraren van de ene faculteit een bijzonder gastcollege aan de andere faculteit. Dit wordt het Thorbeckecollege genoemd, ter nagedachtenis van Prof. J.R. Thorbecke die zowel in Gent (1825-1830) als in Leiden (1831-1849) hoogleraar is geweest.

Dit jaar besprak Prof.dr. Reinhard Steennot in het Thorbeckecollege de impact van de rechtspraak van het Hof van Justitie inzake de bescherming van de consument op het nationaal procesrecht en privaatrecht. Prof.dr.mr. Vanessa Mak hoogleraar Burgerlijk recht nam de zaal vervolgens mee in een reflectie hierop met praktijkvoorbeelden.

Ook vond op deze dag een pleitcompetitie plaats tussen een Leidse en Gentse student. Deze pleitcompetitie was een spannende strijd tussen twee pleiters uit zowel Gent als Leiden en het thema consumentenrecht stond centraal. Voor de 2e keer in 14 jaar won deze keer Universiteit Leiden, Lucas Pistorius ging er met de winst vandoor!