Schrijfretraite COI-boekproject maart 2024

Van 13 t/m 15 maart 2024 trokken de auteurs die deelnemen aan het boekproject van de onderzoeksgroep Conflictoplossende Instituties zich terug voor een schrijfretraite in de groene omgeving van Soesterberg.

Het boek heeft een breed lezerspubliek op het oog. Het richt zich op de veranderende rol van de rechter in conflicten op zowel micro- als macroniveau. Hoe kan de rechterlijke macht optimaal omgaan met de verwachtingen ten aanzien van haar probleemoplossend vermogen, en wat zijn de gevolgen hiervan voor het vertrouwen in de rechterlijke macht en rechterlijke legitimiteit? Op deze en aanverwante vragen geven onderzoekers uit Leiden en daarbuiten antwoord op basis van het onderzoek dat de afgelopen jaren binnen het COI-onderzoeksprogramma heeft plaatsgevonden.

Tijdens de schrijfretraite vonden zowel plenaire sessies (onder meer over toegankelijk schrijven) plaats als break-out sessies waarin de diverse auteursteams werkten aan hun hoofdstukken. Het harde werken werd afgewisseld met gezellige gezamenlijke lunches en diners en gelegenheid om de mooie omgeving te verkennen. Op vrijdagmiddag werd afgesloten met een plenaire sessie waarin de auteursteams de globale inhoud van hun hoofdstukken en een toegankelijk geschreven voorbeeldalinea presenteerden. Ook presenteerde de redactie haar ideeën over het beoogde afsluitende hoofdstuk van de bundel, waarvoor focusgroepgesprekken met rechters de basis zullen vormen.