Joop van Holsteyn benoemd tot lid Kiesraad

Joop van Holsteyn is benoemd tot lid van de Kiesraad. Vanaf 1 april 2024 maakt de Leidse hoogleraar Politiek Gedrag en Onderzoeksmethoden deel uit van dit ‘centrale stembureau’ en adviesorgaan.

‘Ruime ervaring op het terrein van verkiezingen, kiezers en kiesgedrag’

In het persbericht van de Kiesraad toont voorzitter Wim Kuijken zich erg enthousiast over deze benoeming: ‘Met zijn zeer ruime ervaring op het terrein van verkiezingen, kiezers en kiesgedrag is Joop van Holsteyn een uitstekende aanvulling in onze Kiesraad. Daarnaast brengt hij ook kennis mee over de uitvoering van verkiezingen, opgedaan als lid van het hoofd- en centraal stembureau van de kieskring ’s-Gravenhage en als lid en voorzitter van diverse sub-nationale referendumcommissies.’

Joop van Holsteyn (foto: Taco van der Eb)

Van Holsteyn, op zijn beurt, ziet ernaar uit een bijdrage te mogen leveren aan het werk van de Kiesraad: ‘Verkiezingen vormen het hart van de vertegenwoordigende democratie. Een goede organisatie ervan is van essentieel belang, in het bijzonder in een situatie waarin vertrouwen in verkiezingen en de uitkomst ervan geen vanzelfsprekendheid is.’

Centraal stembureau

Sinds 1917, toen in Nederland het huidige kiesstelsel werd ingevoerd, treedt de Kiesraad bij verschillende verkiezingen op als centraal stembureau. Verder adviseert de Raad de regering over kiesrecht en verkiezingen. De Raad is gevestigd in Den Haag en bestaat uit 7 leden.  Deze leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar en kunnen 2 keer worden herbenoemd.

Deskundigheid, maatschappelijke kennis en ervaring

Leden van de Kiesraad worden aangezocht op grond van de deskundigheid die nodig is voor de advisering op het gebied van het kiesrecht en verkiezingen en op grond van hun maatschappelijke kennis en ervaring.

Naast voorzitter Wim Kuijken en nieuwkomer Joop van Holsteyn zitten in de Kiesraad de Leidse emeritus hoogleraar Empirische Politicologie Rudy Andeweg, Hestia Reukema (project-programmadirecteur bij de gemeente Rotterdam), Hanny Kemna (IT-auditor, commissaris en bestuursadviseur), bestuurder/toezichthouder Laetitia Griffith en Herbert Bos (hoogleraar beveiliging van computersystemen aan de Vrije Universiteit Amsterdam).