Basiscursus Bouwrecht

In een snel veranderende wereld waarin bouwprocessen complexer worden is een solide begrip van het bouwrecht essentieel. De Basiscursus Bouwrecht biedt in twee sessies van elk drie uur een grondige kennismaking met de diverse aspecten van dit rechtsgebied. Deze cursus is ideaal voor zowel beginners als voor professionals die hun kennis willen opfrissen.

De Basiscursus Bouwrecht van de Leiden Law Academy is ontworpen voor advocaten, advocaat-stagiairs, (kandidaat-)notarissen, bedrijfsjuristen, juristen van rechtsbijstandsverzekeraars en professionals die in hun functie met het bouwrecht te maken krijgen. Voorkennis van het bouwrecht is niet vereist; de cursus is op basisniveau. Deze cursus behandelt de essentiële onderdelen van het bouwrecht, waaronder samenwerkingsvormen, algemene voorwaarden, architectenrecht, aanbesteding, aanneming van werk, geïntegreerde contracten en geschilbeslechting.

Van de basis naar verdieping

De Basiscursus bouwrecht gaat dieper in op wettelijke voorschriften, veelgebruikte algemene voorwaarden en relevante jurisprudentie van arbitrage- en burgerlijke rechters. Deze cursus biedt een grondige introductie tot basisconcepten van bouwcontractenrecht, architectenrecht, aanbesteding, aanneming van werk, geschillenbeslechting in de bouw en actuele bouwrechtelijke uitspraken.

Programma

De cursus heeft een looptijd van twee dagen. In twee keer drie uur behandelt de cursus de verschillende deelgebieden die gezamenlijk het bouwrecht vormen: samenwerkingsvormen, algemene voorwaarden, architectenrecht, aanbesteding, aanneming van werk, geïntegreerde contracten en geschilbeslechting. De volgende onderwerpen worden besproken: de wettelijke regelingen, veelgebruikte algemene voorwaarden en jurisprudentie van de raad van arbitrage en de burgerlijke rechter.

Praktische informatie

De hoofddocent van deze cursus is prof. mr. J.M. Hebly. Als Emeritus Hoogleraar Bouw- en aanbestedingsrecht aan de Universiteit Leiden en advocaat bij Benthem Gratama Advocaten, brengt hij een schat aan ervaring en kennis met zich mee. Informatie over de locatie van en de eerstvolgende data waarop de cursus wordt aangeboden vindt u op de website van de Leiden Law Academy.

Inschrijven en meer informatie

Meer informatie over deze training en het inschrijfformulier vindt u op de website van de Leiden Law Academy. Vragen over deze opleiding of advies op maat? Neem dan contact met ons op! De Leiden Law Academy is bereikbaar per telefoon 071-5278666 of per mail op pao@law.leidenuniv.nl.