PhD Lab Conflictoplossende Instituties 2023

Op 14 april 2023 organiseerde de onderzoeksgroep Conflictoplossende Instituties (COI) van de Universiteit Leiden haar derde jaarlijkse lab. Het centrale doel van deze bijeenkomst was het bieden van een startpunt voor het Leidse COI-boekproject.

Het boek heeft een breed lezerspubliek op het oog. Het richt zich op de veranderende rol van de rechter in conflicten op zowel micro- als macroniveau. Hoe kan de rechterlijke macht optimaal omgaan met de verwachtingen ten aanzien van haar probleemoplossend vermogen, en wat zijn de gevolgen hiervan voor het vertrouwen in de rechterlijke macht en rechterlijke legitimiteit? Op deze en aanverwante vragen geven onderzoekers uit Leiden en daarbuiten antwoord op basis van het onderzoek dat de afgelopen jaren binnen het COI-onderzoeksprogramma heeft plaatsgevonden.

Het doel van dit lab was om de balans op te maken van de onderzoeksresultaten tot nu toe. Welke voorlopige antwoorden kunnen we formuleren op onze onderzoeksvragen? En welke onderzoeksgebieden behoeven verdere aandacht? We bespraken deze kwesties in brainstormgroepen en reflecteerden gezamenlijk op de uitkomsten van onze brainstormsessies in plenaire sessies, wat resulteerde in een voorlopige inhoudsopgave voor het boek. Ter afsluiting vond een lunch plaats in het Hortus Grand Café.

Iedereen bedankt voor de enthousiaste deelname, en blijf de website in de gaten houden voor updates over het boekproject!