Dinko Fabris benoemd tot hoogleraar: ‘Muziek moet leven’
Musicoloog Dinko Fabris is benoemd tot hoogleraar bij de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA). Per 1 september is hij gestart. ‘Ik zie ernaar uit om een connectie te maken met de maatschappij.’
Fabris is gespecialiseerd in vroegmoderne muziek, in het bijzonder uit Italië. ‘Net als bij mijn illustere voorganger, Ton Koopman, zal de focus van mijn hoogleraarschap in eerste instantie liggen op muziek uit de westerse traditie die is geschreven voorafgaand aan de Romantiek’, licht hij toe, waarna hij zijn woorden onmiddellijk nuanceert. ‘De rest van de negentiende eeuw valt natuurlijk eigenlijk ook onder oude muziek. We kunnen zelfs overwegen om muziek uit de twintigste eeuw uit te voeren met een historische benadering. Eigenlijk moet alle historische muziek worden onderzocht.’
Tegelijkertijd is de perfecte reconstructie van een historisch stuk niet Fabris’ hoogste doel. ‘Muziek is anders dan beeldende kunst: je kunt het niet tentoonstellen in een museum. Muziek moet leven.’ Dat betekent: contact zoeken met de eigen tijd. ‘Wij leven niet in de zestiende of negentiende eeuw, wij leven in het derde millennium. We moeten alle historische informatie die we hebben gebruiken om de historische muziek uit te voeren, maar dit combineren met nieuwe technologieën en nieuwe perspectieven. Alleen zo kunnen we het publiek van vandaag ervan overtuigen dat de muziek uit het verleden in haar eigen tijd zeer modern, zeer hedendaags en zeer interessant was.’
Muziek als brug naar de gemeenschap
Bij ACPA verwacht Fabris hiervoor aan het juiste adres te zijn. ‘ACPA is de enige universitaire kunstopleiding met meer dan twintig jaar ervaring. Alleen de beste kandidaten worden toegelaten tot het promotieprogramma. Zij verwerven academische kennis aan de universiteit, maar nemen tegelijkertijd hun eigen expertise als uitvoerend musici of componisten mee. Ik ben ervan overtuigd dat die twee velden elkaar versterken.’
Volgens Fabris kan muziek namelijk helpen om onderzoek over het voetlicht te brengen bij een breder publiek. ‘We noemen dat de derde missie van universiteiten: de resultaten van academisch onderzoek onder de aandacht brengen van de gemeenschap. Naar mijn mening moet de universiteit daarvoor inclusief zijn en open access publiceren. Dat gaan wij ook zeker doen, maar een andere goede manier om onze impact te laten zien, is muziek.