Isabelle Duyvesteyn nieuwe opleidingsvoorzitter International Studies: ‘Ik wil dienstbaar zijn aan studenten’
Isabelle Duyvesteyn wordt de nieuwe opleidingsvoorzitter van International Studies. Per 1 september staat de hoogleraar aan het roer van de grootste opleiding van de Faculteit Geesteswetenschappen.
Duyvesteyn volgt Giles Scott-Smith op, die dean van het University College wordt. ‘Ons programma is echt een showcase van de faculteit, en daarom vond ik het heel leuk om te worden gevraagd voor deze functie’, vertelt ze. ‘We bieden ontzettend divers en multidisciplinair onderwijs aan. Bovendien zit er een fantastisch team van medewerkers die zo goed op elkaar zijn ingespeeld dat het een geoliede machine is.’
Digitalisering de collegezaal in
Duyvesteyn is dan ook niet van plan om op dit moment grote wijzigingen voor te stellen voor het programma. ‘Ik heb geen grootse plannen voor herontwikkeling, nee. Wel zijn er natuurlijk altijd dingen die nog beter kunnen.’ Zo wil ze de positie van digital humanities in het curriculum versterken. ‘Achttienjarigen leven in een wereld waarin de visuele cultuur heel prominent aanwezig is. Ik denk dat de scheiding tussen hun belevingswereld en die van de universiteit vaak nog te groot is. Ik zou het dan ook heel leuk vinden om de digitalisering wat meer de collegezaal binnen te brengen.’
De scheiding tussen de belevingswereld van achttienjarigen en die van de universiteit is vaak nog te groot.
Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de wijze van toetsen te verbreden. ‘We zijn erg gefocust op lezen, analyseren en schrijven, maar studenten hebben ontzettend diverse talenten. Zij willen misschien ook weleens een vlog of andere digitale producten maken om inhoud te geven aan hun opdracht’, vertelt Duyvesteyn, die daarnaast bezig is met de digitalisering van collegestof voor het vak World History. ‘We zijn een nieuw handboek aan het schrijven, met daarbij een digitaal platform waar het historisch materiaal activerend wordt aangeboden. Studenten kunnen bronnen van alle kanten bekijken en extra materiaal raadplegen. Uiteindelijk willen we dat die bronnen ook op andere momenten in het programma terugkomen, zodat het visuele en materiële een rol speelt in de leerervaring die studenten hebben.’
Onderwijs en onderzoek
Duyvesteyn hoopt het nieuwe digitale platform bij de start van het academisch jaar te lanceren. Daarmee is het voorlopig ook haar laatste grote project. ‘Als je opleidingsvoorzitter wordt, wordt er kritisch gekeken naar je takenpakket. Ik wil graag proberen om mijn onderzoeksagenda levendig te houden, maar zulke grote boekprojecten zal ik voorlopig niet meer aannemen. In mijn nieuwe rol wil ik dienstbaar zijn aan de studenten. Met zoveel nieuwe aanwas vind ik het een leuke uitdaging om ze te enthousiasmeren voor het fantastische programma dat International Studies is.’
Tegelijkertijd maakt de facultaire structuur het soms lastig om alle studenten goed te bedienen. ‘Ik denk dat daar een klein pijnpuntje zit. We hebben als universiteit de visie dat we aan research led teaching moeten doen, maar International Studies is een onderwijsprogramma. International Studies heeft geen duidelijk onderzoeksprofiel, want de onderzoekstijd van de meeste docenten die wij inzetten ligt bij hun instituut. Dat zou ik met kracht naar voren willen brengen als iets waar we nog eens goed over moeten nadenken. Hoe vertaal je de research led teaching-ambitie van de universiteit in dit studieprogramma, als die onderzoekstijd zo versnipperd is?’