Kinderen worden échte wetenschappers met Lil’Scientist
Kinderen zijn perfecte wetenschappers: ze barsten van de nieuwsgierigheid, ze willen weten hoe de wereld werkt en gaan dagelijks op onderzoek uit. Toch komen veel kinderen nauwelijks in aanraking met wetenschap. Dat willen een aantal wetenschappers van de Jonge Akademie veranderen. Ze ontvangen 150.000 euro van NWO om met het project Lil’Scientist kinderen te laten proeven van echt wetenschappelijk onderzoek.
Het project Lil’Scientist is opgezet vanuit de Jonge Akademie. Hoofd-onderzoeker van dit project is Eddie Brummelman van de Universiteit van Amsterdam. Vanuit de Universiteit Leiden zijn Hanneke Hulst (Faculteit Sociale Wetenschappen), Frans Snik, Margaret Gold en Anne Land-Zandstra (Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) aangesloten.
Bij citizen science doen burgers actief mee aan wetenschappelijk onderzoek. ‘Voor kinderen bestaan er nog nauwelijks citizen-scienceprojecten,’ vertelt Frans Snik, astronoom en mede-oprichter van het Citizen Science Lab in Leiden. ‘En sommige doelgroepen, zoals kansarme gezinnen, bereiken we sowieso nog onvoldoende.’
De IMC Weekendschool
Stichting IMC Weekendschool verzorgt aanvullend onderwijs voor jongeren vanaf tien jaar, op die plekken in Nederland waar dat het hardst nodig is. De Weekendschool is actief op 63 locaties door het land. De vakken op de weekendschool worden aangeboden door professionals, zoals wetenschappers met allerlei expertises. Het hoofddoel van de Weekendschool is om kinderen vanuit alle achtergronden een perspectief te bieden op een breed spectrum aan carrièremogelijkheden, inclusief een wetenschappelijke carrière.
Snik: ‘Dit project past perfect bij het Citizen Science Lab in Leiden: ons doel is citizen science in heel Leiden en in heel Nederland op te bouwen. Een project als Lil’Scientist, waarbij we dat dus doen samen met de doelgroep, is ontzettend leerzaam.’
Win-win situatie
‘Lil’Scientist gaat verder dan alleen maar vertellen over wetenschap,’ aldus Snik. ‘Door middel van citizen science kunnen kinderen ook daadwerkelijk eraan meedoen. Ze leren hoe wetenschap werkt en mogen zelf meebepalen.’
Dat levert niet alleen een onvergetelijke ervaring op voor die kinderen, maar biedt wetenschappers daarnaast een geweldige kans om op grote schaal allerlei soorten data te verzamelen. ‘Samen met de kinderen bereiken we plekken en mensen die we vanuit de wetenschappelijke wereld nooit zouden bereiken. We hopen dan ook op nieuwe wetenschappelijke resultaten, die alleen mogelijk zijn dankzij hun enthousiaste bijdragen en grenzeloze gedachtegangen.’
‘Bij deze daag ik al mijn collega’s uit om met ideeën te komen!’
Kinderen zijn de baas
‘We hebben al wat eerste projecten in de steigers staan,’ zegt Snik. ‘Denk hierbij aan taalkunde, biologie, archeologie en psychologie. Professor Hanneke Hulst werkt momenteel al aan een experiment op het grensvlak van neurowetenschap en filosofie.’ Zelf wil Snik graag een project over sterrenkunde en lichtvervuiling ontwikkelen. ‘Bij deze daag ik ook al mijn collega’s uit om met projectideeën te komen! Maar het spannendste is toch wel dat we de bal bij de kinderen gaan leggen en we samen met hen een project ontwikkelen dat voortkomt uit hun eigen vragen en nieuwsgierigheid.’
Meer informatie over het project, of een idee aanmelden? Neem contact op met Frans Snik of Hanneke Hulst, of mail het Citizen Science Lab.
Projectteam Lil’Scientist
Land-Zandstra en Snik zijn beiden mede-oprichter van het Leidse Citizen Science Lab, dat wordt gecoördineerd door Margaret Gold.
Samenwerkingspartners: IMC Weekendschool, New Scientist, NEMO Science Museum, P. Hulst (ZZP), Stichting Brein in Beeld
--
NWO | NWA kent financiering toe aan negen innovatieve wetenschapscommunicatieprojecten
Negen nieuwe projecten over wetenschapscommunicatie ontvangen een subsidie van NWO vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Dat maakte de organisatie eind juni bekend in een persbericht. De gevolgen van hittegolven op het leefklimaat, ADHD bij jongeren, het leven in de DDR. De onderwerpen van de projecten zijn divers, maar hebben allemaal hetzelfde doel: het toegankelijk maken van de wetenschap voor een breed publiek om zo de verbinding tussen wetenschap en samenleving te versterken.